• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ 
  • کد خبر : ۴۸۷۸
تدوین و اندازه‌گیری شاخص‌های ثبات مالی شركت‌های بیمه در كشور
شرکت‌های بیمه به عنوان مؤسسات مالیِ پذیرنده ریسک، پایگاه اقتصادی مهمی برای جامعه محسوب می‌شوند، لذا بروز هرگونه مشکلات مالی در اینگونه شرکت‌ها، نه تنها سهامداران آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه بسیاری از افراد جامعه از جمله بیمه‌گذاران از نتایج این آسیب‌ها متضرر خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، از مهمترین الزامات برای حضور فعال نهاد ناظر در صنعت بیمه، توانایی جمـع‌آوری و تحلیـل داده‌ها و محاسبه شاخص‌های كارآ برای شركت‌های بیمه و واكنش این شاخص‌ها به شوک‌های وارد شده بر صنعت و متغیرهای كلان اقتصادی است. در این راستا نهاد ناظر به شاخص‎هایی بـرای سـنجش و تحلیل سلامت مـالی در صنعت بیمه نیاز مند است.
با توجه به تکالیف قانونی و آیین‌نامه‌ای مبنی بر نظارت مالی به جای نظارت تعرفه‌ای در صنعت بیمه کشور و با عنایت به ماهیت نامشهود عملیات بیمه‌گری و پیچیدگی‌های موجود در ایـن زمینـه و درهـم‌آمیختگـی مفاهیمی مانند قدرت مالی، توانگری مالی، ثبات مالی و عملکرد مالی با عملیـات شـرکت‌هـای بیمه، استفاده از روش‌های پیشرفته و بهینه نظارتی در این صنعت امری اجتناب‌ناپذیر است. به این منظور پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه طرح پژوهشی با عنوان "تدوین و اندازه‌گیری شاخص ثبات مالی صنعت بیمه در کشور" نموده است. هدف از انجام این پژوهش تبیین و تعیین ثبات مالی در شرکت‌هـای بیمـه فعـال در صـنعت بیمـه کشـور با رویکردی کاربردی و ارائه یک شاخص نظارتی مطلوب در جهت راهبری شرکت‌های بیمه‌گر است.
در طرح حاضر، زیرشاخص‌های ثبات مالی استخراج و برای بومی‌سازی آن‌ها از روش دِلفی و نظرات خبرگان صنعت بیمه، استفاده شده است. از میان زیرشاخص‌های به دست آمده و براساس نظرات خبرگان، 27 زیرشاخص برای محاسبه شاخص ترکیبی ثبات مالی در نظر گرفته شده و در نهایت شاخص ثبات مالی صنعت بیمه از مجموع شاخص‌های ثبات مالی شرکت‌های بیمه و با استفاده از روش مؤلفه‌های اصلی برای دوره زمانی  1385 تا  1397 محاسبه شده است.
بر اساس یافته‌های این پژوهش، شاخص ترکیبی ثبات مالی صنعت بیمه، طی سال‌های 1390 تا  1392 روند رو به رشد داشته است. اما در طی همین سال‌ها روند شاخص برای چند شرکت بیمه نزولی بوده است. از ابتدای سال 1392 نیز این شاخص روند کاهشی را طی کرده که از مهمترین دلایل روند نزولی، می‏توان به اثر شدت تحریم‌ها بر صنعت بیمه از طریق محدودیت در فعالیت بیمه گران اتکایی خارجی و بیمه‌نامه‌های مرتبط با حمل‌و‌نقل بین‌المللی از جمله بیمه باربری اشاره نمود.
بر پایه این گزارش، یکی از مزایای شاخص ثبات مالی محاسبه شده این است كه قابلیت آینده‌نگری دارد و می‌تواند به عنوان یک هشدار‌دهنده مالی عمل كند.
علاقه‌مندان جهت مشاهده و دریافت متن کامل این طرح پژوهشی می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4944/Articles/view/16040/1487/ مراجعه نمایند.

 

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0