• ساعت : ۱۵:۰۷
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ 
  • کد خبر : ۷۶۰۴
برگزاری دومین جلسه گروه پژوهشی در شرف تاسیس داده‌كاوی و فناوری اطلاعات پژوهشكده بیمه
دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه صبح روز سه‌شنبه 2 مرداد 1403 به همراه معاونین خود در دومین جلسه گروه پژوهشی در شرف تاسیس داده‌کاوی و فناوری اطلاعات پژوهشکده بیمه حضور یافت و با مدیر و اعضای این گروه پژوهشی گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، گروه پژوهشی "داده‌کاوی و فناوری اطلاعات" پژوهشکده بیمه به عنوان یکی از چهار گروه‌ پژوهشی جدید در حال راه اندازی این مرکز، دومین جلسه خود را با حضور دکتر علی بنیادی نائینی دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران در سمت مدیر گروه و دکترسعید روحانی و دکتر مجتبی رنجبر به عنوان اعضای گروه برگزار نمود. این گروه همچنین اولین جلسه تخصصی خود را در روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403 برگزار نموده است.
دکتر محمد مهدی عسگری با حضور در دومین جلسه گروه پژوهشی "داده‌کاوی و فناوری اطلاعات" پژوهشکده بیمه به همراه معاونین خود و ابراز خرسندی از آغاز فرایند امکان‌سنجی و راه‌اندازی این گروه پژوهشی با مشارکت متخصصین حوزه علم داده کشور به جایگاه این گروه پژوهشی در پژوهشکده بیمه به سبب اهمیت موضوع داده‌کاوی، فناوری اطلاعات، نوآوری و کلیه شاخه‌های مرتبط با آن اشاره نمود.
رئیس پژوهشکده بیمه از چاپ و انتشار سه عنوان از کتب پژوهشکده بیمه توسط مرکز نشر دانشگاهی و سه عنوان کتاب توسط سازمان سمت در آینده نزدیک خبر داد و از اعضای گروه پژوهشی داده‌کاوی و فناوری اطلاعات پژوهشکده بیمه خواست تا در زمینه تالیف و ترجمه کتب تخصصی مرتبط با این حوزه اهتمام ورزند.
دکتر عسگری با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان بزرگترین دانشگاه‌ غیرانتفاعی در سطح کشور و استقبال کم‌نظیر این مجموعه از همکاری با پژوهشکده بیمه و اعلام آمادگی برای ارائه گرایش تکافل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت مالی این دانشگاه و همچنین از سر گیری پذیرش دانشجو در رشته بیمه سنجی خاطرنشان کرد؛ پژوهشکده بیمه روز گذشته جلسه مجازی با موسسه بیمه پاکستان جلسه مجازی را برگزار نموده است. این موسسه از سال  ۱۹۵۳ با همکاری موسسه چارتر لندن ضمن برگزاری آزمون‌های صنعت بیمه، کلاس‌های آمادگی برای آزمون را نیز برگزار می‌نماید و علاوه بر استقبال از همکاری با پژوهشکده بیمه، آمادگی کامل خود را برای انعقاد تفاهم‌نامه طی نشست حضوری در تهران یا کراچی اعلام نموده است و مدیر و اعضای گروه پژوهشی داده‌کاوی و فناوری اطلاعات پژوهشکده بیمه در صورت تمایل می‌توانند در رویدادهای آموزشی که در آینده با همکاری این مرکز برگزار خواهد شد حضور یابند. همچنین از روز شنبه هفته جاری، دوره آموزشی بین‌المللی "مباحث فنی در بیمههای زندگی" با همکاری شرکت شاو اینترنشنال ترکیه و با حضور اعضای هیات علمی و مدیرا ن و کارشناسان صنعت بیمه به صورت حضوری به زبان انگلیسی با ترجمه همزمان در پژوهشکده بیمه در حال برگزاری می‌باشد که برخی از اعضای گروه پژوهشی داده‌کاوی و فناوری اطلاعات نیز در این دوره مشارکت داشته‌اند. یکی از اعضای هیات علمی وابسته پژوهشکده بیمه نیز در نیمه مرداد ماه برای حضور در همایش کشور هند در زمینه بیمه به این کشور اعزام خواهد شد.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به کسب کسب رتبه الف توسط فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه بیمه برای سومین سال پیاپی، از اعضای گروه پژوهشی داده‌کاوی و فناوری اطلاعات برای ارائه آثار علمی خود جهت چاپ و انتشار در این نشریه دعوت کرد.
دکتر عسگری تصریح کرد پژوهشکده بیمه در سال گذشته ۴۱ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف مرتبط با بیمه و تکافل را به چاپ رسانده است و آمادگی دارد تا کتب اعضای این گروه پژوهشی را در دو بخش تالیف و ترجمه به چاپ برساند.
رئیس پژوهشکده بیمه از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی در روز چهارشنبه 3 مرداد 1403 خبر داد و تاکید کرد انعقاد این تفاهم‌نامه به سبب ارتباط موضوعی، کمک شایانی به پیشبرد اهداف این گروه خواهد نمود.
دکتر عسگری افزود در صورت تصویب ۴ گروه پژوهشی جدید از جمله گروه پژوهشی داده‌کاوی و فناوری اطلاعات، گروه پژوهشی مدیریت بیمه و ...، پژوهشکده بیمه به زودی در قالب پژوهشگاه صنعت بیمه فعالیت‌های خود را گسترش خواهد داد و می‌تواند دوره‌های کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار(MBA ) و دکتری مدیریت کسب و کار(DBA ) را نیز ارائه دهد.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه از تصویب موضوع و محورهای سی و یکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه در روزهای آتی خبر داد و تصریح کرد پژوهشکده بیمه امسال نیز دور دوم رویدادهای انتخاب ایده برتر، پژوهشگر برتر و پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترای برتر دانشجویی را برگزار خواهد نمود و پژوهشکده بیمه از دانش تخصصی و فنی اعضای این گروه پژوهشی برای ارزیابی و داوری مقالات و آثار علمی ارائه شده به دبیرخانه همایش بهره خواهد برد.
دکتر عسگری در ادامه بیان داشت پژوهشکده بیمه در سال ۱۴۰۱ یک عنوان کتاب در حوزه حاکمیت داده به چاپ رسانده است و در حال حاضر نیز یک عنوان کتاب در این زمینه در دست چاپ قرار دارد. همچنین دو طرح پژوهشی با موضوع حکمرانی و استانداردسازی داده در صنعت بیمه با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه تهران در شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه به تصویب رسیده است و انتظار می‌رود که اعضای این گروه پژوهشی نیز در زمینه انجام طرح‌های پژوهشی در زمینه اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده فعالیت ویژه داشته باشند. پژوهشکده بیمه همچنین در سال گذشته ۹۷ کارگاه آموزشی را در حوزه‌های مختلف مرتبط با بیمه و تکافل در روزهای شنبه و سه شنبه برگزار نموده است که یک سوم این کارگاه‌ها بین‌المللی بوده است و اعضای این گروه نیز می‌توانند در حوزه‌های مرتبط با علم داده، داده کاوی و حاکمیت داده که در زمره ضروریات بیمه هستند کارگاه‌های آموزش تخصصی را برگزار نمایند.
شایان ذکر است در این نشست، اهداف، ماموریت‌ها و حوزه‌های فعالیت گروه شامل تحلیلگری داده‌های بیمه‌ای، مدل‌سازی آماری،یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در صنعت بیمه، بیم‌سنجی، تحلیل داده‌های عظیم (Big Data)، تحلیل شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر بیمه، ارزیابی کارایی و عملکرد شرکت‌های بیمه، توسعه ابزارهای هوشمند تصمیم‌گیری، تحلیل مشتریان و راه‌اندازی آزمایشگاه ریسک (و تحلیلگری داده های بیمه ای) تبیین گردید.
همچنین معاون پژوهشی و معاون پشتیبانی پژوهشکده بیمه آمادگی کامل خود را برای همکاری با گروه پژوهشی داده‌کاوی و فناوری اطلاعات پژوهشکده بیمه در راستای پیشبرد اهداف این گروه اعلام کردند.
شایان ذکر است راه‌اندازی گروه پژوهشی داده‌کاوی و فناوری اطلاعات از تیرماه 1403 در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است. این گروه پژوهشی با گرد هم آوردن متخصصان برجسته در حوزه‌های مختلف از جمله بیم‌سنجی، علوم داده، یادگیری ماشین، ریاضی و مدیریت، متعهد به یافتن راه‌حل‌های نوین برای چالش‌های پیش روی صنعت بیمه و ارتقای سطح کارایی و سودآوری شرکت‌های بیمه‌ای است. با توجه به اهمیت روزافزون داده‌ها و تحلیل‌های کمی در صنعت بیمه، این گروه پژوهشی به عنوان یکی از ارکان مهم پژوهشکده بیمه با حضور دکتر علی بنیادی نائینی در سمت مدیر گروه و دکتر امیرتیمور پاینده، دکترسعید روحانی، دکتر مجتبی رنجبر  و دکتر سید مهدی کاظمی به عنوان اعضای گروه فعالیت خود را آغاز نموده است.
مأموریت گروه پژوهشی داده‌کاوی و فناوری اطلاعات، انجام مطالعات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در حوزه‌های مرتبط با تحلیل داده‌ها، مدل‌سازی آماری، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و بیم‌سنجی برای بهبود عملکرد و کارایی صنعت بیمه است و چشم‌انداز این گروه تبدیل شدن به یک مرجع علمی و پژوهشی معتبر در حوزه بیم‌سنجی و علم داده در سطح کشور، منطقه و جهان می‌باشد.

14030502 06.jpg

 

14030502 04.jpg

 

14030502 07.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0