• ساعت : ۰۹:۰۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۵/۰۶ 
  • کد خبر : ۷۶۰۵
جلسه مشترك پژوهشكده بیمه و سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و بازنشستگی خصوصی (بیمه مركزی) تركیه
طی دیداری با حضور رئیس پژوهشکده بیمه و مدیران ارشد سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و بازنشستگی خصوصی ترکیه [1] (SEDDK) که صبح روز پنج‌شنبه 14 تیرماه 1403 به میزبانی بیمه مرکزی ترکیه برگزار گردید، در خصوص گسترش همکاری‌های مشترک میان صنعت بیمه ایران و ترکیه گفتگو و تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، خانم هانده هاتون اوغلو [2] و خانم امین فرای سزگین [3] معاونین رئیس بیمه مرکزی ترکیه، خانم دیلک ساکالی اوغلو [4] رئیس بخش راهبردی بیمه مرکزی ترکیه و اشکین دوشان‌دره شریک مدیریت شرکت مشاور بین‌المللی و خدمات آموزشی شاو اینترنشنال ترکیه برگزار شد، دکتر عسگری پس از معرفی پژوهشکده بیمه ایران به عنوان تنها مرکز آموزش و پژوهش بیمه در ایران تصریح کرد؛ در راستای خنثی سازی تحریم ها علیه ایران توسعه تعاملات بین‌المللی از طریق دیپلماسی علمی، برگزاری نشست‌های کاری با موسسات بین‌المللی فعال در زمینه بیمه، در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است. این مرکز همچنین وظیفه آموزش مدیران و متخصصین صنعت را بر عهده دارد و علیرغم تحریم‌های اقتصادی، تعاملات سازنده‌ای را با مؤسسات و دانشگاه‌های ترکیه داشته است به گونه‌ای که با 15 موسسه و دانشگاه مطرح در کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، پاکستان و امارات تفاهم‌نامه همکاری مشترک منعقد و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک را برگزار نموده است.
وی ضمن معرفی گروه‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه و اشاره به فعالیت حدود ۴۰ شرکت بیمه در صنعت بیمه ایران خواستار بهره‌مندی از تجربیات بیمه مرکزی ترکیه به عنوان نهاد ناظر و تنظیم مقرارت صنعت بیمه این کشور در حوزه برگزاری برنامه‌های آموزشی شد و خاطرنشان کرد؛ با توجه به ضرورت انتقال دانش بیمه به منظور توسعه کیفی منابع انسانی صنعت بیمه و اجرایی‌سازی برنامه‌های راهبردی، ایجاد ارتباط علمی با موسسات حرفه ای بیمه در کشورهای مسلمان در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به تشابهات فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه، از حضور شریک مدیریت شرکت مشاور بین‌المللی و خدمات آموزشی شاو اینترنشنال ترکیه در ایران برای برگزاری دوره آموزشی «مباحث فنی در بیمه‌های زندگی» طی روزهای 30 تیر تا 3 مرداد 1403 به مدت پنج روز خبر داد و افزود؛ سی‌و‌یکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه در هفته اول دسامبر 2024 مقارن با هفته بیمه در تهران برگزار می‌گردد که از رئیس و معاونین بیمه مرکزی ترکیه برای ارائه مقاله علمی و برگزاری کارگاه تخصصی در این رویداد دعوت به عمل می‌آید.
دکتر عسگری پس از تشریح تعاملات متقابل پژوهشکده بیمه با دانشگاه‌ها و موسسات بیمه، تکافل و مالی اسلامی کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، امارات متحده عربی و پاکستان، به تبیین ساختار و فعالیت‌های اداره کتابخانه، نشریات و اسناد علمی پژوهشکده بیمه پرداخت و افزود، یکی از زمینه‌های همکاری دو مجموعه می‌تواند انتشار کتب، مجلات و اسناد علمی باشد. همچنین گروه‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه با اعضای هیئت علمی متخصص در حوزه‌های مختلف آمار، ریاضیات، اقتصاد و غیره آماده انتقال دانش و بهره‌مندی متقابل از تجربیات بیمه مرکزی ترکیه می‌باشند.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه خاطرنشان کرد؛ در دیدار قبلی با رئیس بیمه مرکزی ترکیه رایزنی در خصوص تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با مشارکت شرکت‌های بیمه ترکیه در حوزه بیمه یا تکافل انجام شد و امیدواریم ضمن به ثمر نشستن این مهم بتوانیم در آینده نزدیک تفاهم‌نامه همکاری مشترک با سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و بازنشستگی خصوصی را نیز منعقد نماییم.
دکتر عسگری با ارائه جزئیاتی از واگذاری وظیفه تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه به پژوهشکده بیمه و برگزاری مستمر کلیه آزمون‌های تخصصی بیمه‌ای شامل بیم‌سنجی، مدیریت ریسک، بیمه عمر و ... توسط این مرکز تاکید کرد؛ پژوهشکده بیمه علاوه بر این فعالیت‌ها طی دو سال گذشته اقدام به تاسیس کارگروه تکافل و شورای فقهی صنعت بیمه و راه‌اندازی نظام تکافل برای اولین بار در صنعت بیمه ایران نموده است و تا کنون 11 شرکت بیمه مجوز ارائه محصولات تکافل در کشور را دریافت نموده‌اند.
رئیس پژوهشکده بیمه ضمن تبیین ساختار و عملکرد نهاد ناظر بیمه در ایران اظهار داشت در دیدار مدیران ارشد صنعت بیمه ایران و اساتید و صاحبنظران بیمه، تکافل و مالی اسلامی کشورهای مالزی، اندونزی، ترکیه، امارات متحده عربی و پاکستان که در حاشیه همایش بیمه و توسعه 1402 برگزار گردید، رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران آمادگی این مرکز را جهت همکاری با صنعت بیمه این کشورها اعلام داشت. لذا زمینه برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بیمه مرکزی ایران و سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و بازنشستگی خصوصی به عنوان بیمه مرکزی ترکیه به سبب تشابه ساختار، وظایف و عملکرد فراهم می‌باشد.
وی با اشاره به برگزاری نشست تخصصی با دانشگاه‌ زعیم استانبول اظهار داشت، پژوهشکده بیمه تا کنون ارتباطات نزدیک و موثری با دانشگاه‌های کشور ترکیه داشته است به گونه‌ای که اساتید دانشگاه‌های مرمره و ساکاریای ترکیه ضمن حضور در بزرگترین رویدادهای سالانه صنعت بیمه ایران شامل همایش سالانه بیمه و توسعه و رویداد کیش اینوکس به ارائه مقالات علمی و برگزاری کارگاه‌های پیش رویداد و پسارویداد پرداختند. همچنین در همایش بین‌المللی بیمه و توسعه 1402، ۱۲ کارگاه پسارویداد توسط 21 نفر از اندیشمندان حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی کشورهای مالزی، اندونزی، ترکیه امارات و پاکستان برگزار شد.
دکتر عسگری همچنین از برگزاری حدود ۱۰۰ کارگاه آموزشی در سال 1402 خبر داد و افزود، یک سوم این کارگاه‌ها به صورت بین‌المللی و با همکاری کشورهای مالزی، اندونزی، امارات، ترکیه و انگلستان ارائه شده است که نشان از موفقیت پژوهشکده بیمه در توسعه دانش بیمه و تکافل در ایران دارد و این دستاوردها با گسترش ارتباطات متقابل با صنعت بیمه ترکیه به حداکثر خواهد رسید.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه از اعزام مدیران شرکت‌های بیمه ایرانی به کشور ترکیه در راستای انعقاد تفاهم نامه عملیاتی با مدیران عامل شرکت‌های بیمه و برگزاری رویدادهای آموزش تخصصی در سطوح پیشرفته خبر داد و با قدردانی از بیمه مرکزی ترکیه برای میزبانی این دیدار تصریح کرد مقدمات لازم برای همکاری مشترک دو مجموعه متناسب با قوانین و مقررات دو کشور مهیا می‌باشد.
در بخش دوم این دیدار هانده هاتون اوغلو معاون رئیس سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و بازنشستگی خصوصی (بیمه مرکزی) ترکیه از تشکیل جلسه با رئیس پژوهشکده بیمه ایران ابراز خشنودی کرد و افزود، مؤسسه بیمه ترکیه  (TSEV) نهاد مستقل و مشابه با پژوهشکده بیمه است و همکاری‌های مشترک دو مجموعه به سبب تشابه ساختار و عملکرد بسیار موثر خواهد بود.
وی همچنین تصریح کرد؛ علاوه بر همکاری مشترک در زمینه آموزش و پژوهش و انتشار کتب و اسناد علمی، برخی از متخصصین مستقل سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و بازنشستگی خصوصی که در حوزه‌هایی نظیر بیم‌سنجی فعالیت دارند می‌توانند با تایید مراجع رسمی ترکیه با پژوهشکده بیمه همکاری نمایند.
معاون رئیس بیمه مرکزی ترکیه با استقبال از ایده تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری مشترک،‌ آمادگی خود را برای بررسی این موضوع در هیئت مدیره بیمه مرکزی ترکیه اعلام کرد.
هانده هاتون اوغلو همچنین با اعلام آمادگی برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با پژوهشکده بیمه پس از اخذ موافقت نهادهای رسمی مرتبط خاطرنشان کرد؛ سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و بازنشستگی خصوصی ترکیه به عنوان نهاد ناظر بیمه در کشور، تلاش خود را در راستای گسترش همکاری با پژوهشکده بیمه به کار خواهد بست.
خانم امین فرای سزگین معاون رئیس سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و بازنشستگی خصوصی ترکیه نیز با ابراز خرسندی از حضور رئیس پژوهشکده بیمه در این سازمان برای دومین بار اعلام داشت مطابق با قوانین و مقررات موجود در کشور ترکیه، موسساتی نظیر مرکز آموزش بیمه ترکیه [5] (SEGEM)، مؤسسه بیمه ترکیه[6] (TSEV) و سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و بازنشستگی خصوصی ترکیه مجاز هستند تا اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری را صرفا با مؤسسات دولتی سایر کشورها منعقد نمایند که با توجه به این قانون امضای سند همکاری با پژوهشکده بیمه بلامانع خواهد بود.

 

20240704_104117.jpg

 

 


[1] Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu - SEDDK

[2] Hande Hatunoğlu Kurtulan

[3] Emine Feray Sezgin

[4] Dilek Sakallioglu

[5] Turk Sigorta Enstitusu Vakfi - TSEV

[6] Sigortacılık Eğitim Merkezi (SEGEM)

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0