• ساعت : ۱۵:۱۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ 
  • کد خبر : ۷۶۶۰
جلسه برخط رئیس پژوهشكده بیمه و مدیران عامل گروه تكافل پاك – قطر پاكستان
دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه روز سه‌شنبه 6 شهریور 1403 طی دیدار برخط با آقایان صاقب زیشان [1] مدیر عامل شرکت تکافل عمومی پاک – قطر، وقاص احمد [2] مدیر عامل‌ شرکت تکافل خانواده پاک-قطر، شعیب اختر [3] مدیر ارشد راهبردی گروه پاک-قطر و کامران علی خان [4] رئیس منابع انسانی و آموزش گروه پاک-قطر، در خصوص گسترش همکاری‌های فیمابین در حوزه تکافل عمومی و تکافل خانواده گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این دیدار که با حضور مدیران ارشد پژوهشکده بیمه برگزار گردید، دکتر عسگری پس از معرفی و شرح وظایف پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز آموزش، پژوهش و آزمون‌های صنعت بیمه، اجرای تکافل در ایران را دومین وظیفه پژوهشکده بیمه برشمرد و خاطرنشان کرد؛ تجربه نزدیک به 20 ساله شرکت پاک قطر در حوزه تکافل عمومی و تکافل خانواده در اجرای تکافل در ایران بسیار راهگشا خواهد بود.
وی با اشاره به حضور اعضای هیئت‌علمی و پژوهشگران متخصص در پژوهشکده بیمه، صنعت بیمه ایران را در حوزه تکافل نوپا دانست و افزود، سابقه ارائه محصولات تکافلی در ایران به دو سال گذشته برمی‌گردد و در حال حاضر 11 شرکت بیمه در ایران، مجوز فعالیت تکافل را دریافت نموده‌اند. با این وجود تاکنون شرکت تخصصی تکافل در ایران تاسیس نشده است.
وی با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران عامل شرکت های بیمه ایران با اساتید و مدیران دانشگاه‌ها و موسسات بیمه، تکافل ومالی اسلامی پنج کشور مالزی، اندونزی، ترکیه، پاکستان و امارات متحده عربی در خلال برگزاری همایش بیمه و توسعه 1402، به بیان اهمیت موضوع بیمه اتکائی و تکافل اتکائي در ایران به دلیل وضع تحریم‌های اقتصادی پرداخت و خواستار همکاری صنعت بیمه و تکافل پاکستان در حوزه تکافل اتکائی شد.
رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه خواستار همکاری شرکت پاک قطر با پژوهشکده بیمه در حوزه بیم‌سنجی و جوانب مالی تکافل شد و با اشاره به تشابهات فرهنگی و اجتماعی دو کشور ایران و پاکستان و تعاملات بین‌المللی گسترده پاکستان با نهادهای بیمه و تکافل دنیا، ابراز امیدواری کرد ارتباطات و انتقال تجربیات میان دو مجموعه، آثار مثبتی را در ارتقای عملکرد طرفین در حوزه بیمه، تکافل و تکافل اتکایی به همراه داشته باشد.
دکتر عسگری همچنین آمادگی پژوهشکده بیمه را برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با گروه پاک-قطر پاکستان اعلام کرد و با اشاره به تاکید رئیس جمهور فقید شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر اقتصاد و رئیس کل بیمه مرکزی بر اجرایی‌سازی تکافل در ایران، خواستار حمایت گروه پاک-قطر در این زمینه شد.
رئیس پژوهشکده بیمه برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه بیم‌سنجی و مدیریت ریسک بیمه و تکافل به صورت حضوری و برخط، اعزام مدیران صنعت بیمه ایران به کشور پاکستان، انجام طرح‌های پژوهشی مشترک، تالیف و ترجمه کتب، انتشار مقالات و اسناد علمی مشترک را از دیگر زمینه‌های همکاری برشمرد و از مدیران ارشد گروه پاک-قطر برای حضور در همایش بیمه و توسعه 1403 و برگزاری کارگاه‌های پسارویداد همایش دعوت به عمل آورد.
دکتر عسگری با اشاره به سفر رئیس جمهور شهید به پاکستان و ایجاد زمینه‌های همکاری دو کشور به تشریح جزئیاتی از برگزاری دوره آموزشی مباحث فنی در بیمه‌های زندگی با همکاری شرکت بین‌المللی مشاوره و خدمات آموزشی شاو اینترنشنال ترکیه در مرداد ماه 1403 پرداخت و آمادگی پژوهشکده بیمه را برای برگزاری رویدادهای آموزشی مشابه با همکاری شرکت پاک قطر اعلام نمود.
در ادامه این دیدار، صاقب زیشان مدیر عامل شرکت تکافل عمومی پاک-قطر با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای دعوت جهت حضور در همایش بیمه و توسعه سال جاری، به بیان سابقه تاسیس و فعالیت گروه پاک-قطر پرداخت و تصریح کرد، گروه پاک قطر در سال 2006 تاسیس شد و دارای دو شرکت مجزا شامل شرکت تکافل عمومی پاک قطر و شرکت تکافل خانواده پاک قطر می‌باشد.
صاقب زیشان افزود، گروه پاک قطر تنها فعال تخصصی در زمینه تکافل عمومی و تکافل خانواده در پاکستان است و در حال حاضر شامل یک شرکت مدیریت دارایی، یک شرکت هلدینگ و یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌باشد که محصولات مالی اسلامی متنوعی را در مناطق مختلف پاکستان ارائه می‌دهد. شرکت تکافل خانواده این گروه نیز با پیشرفت روز افزون، پرتفویی بالغ بر 3 میلیون روپیه را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر سرمایه گروه پاک قطر شامل شرکت تکافل عمومی و تکافل خانواده در حدود 60 میلیارد روپیه است. پاک-قطر همچنین سالانه در حدود ۱۳۰ نشست تخصصی با سازمان‌ها برگزار می‌نماید و چندین مرکز آموزش در شهرهای مختلف پاکستان از جمله در کراچی دارد.
مدیر عامل شرکت تکافل عمومی پاک-قطر همچنین خاطرنشان کرد گروه پاک قطر ضمن تاکید بر کسب و کار بر مبنای تکافل و با استفاده از صاحب‌نظران حوزه شریعت، بر پیروی از دستورالعمل‌های سختگیرانه در حوزه شریعت متمرکز است و آمادگی دارد تا با به کار گیری تمامی ظرفیت و توان خود در زمینه تکافل عمومی و تکافل خانواده با پژوهشکده بیمه همکاری نماید.
پس از آن وقاص احمد مدیر عامل‌ شرکت تکافل خانواده پاک-قطر نیز با ابراز خرسندی از گسترس تعاملات دو کشور و آغاز همکاری با پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد؛ تکافل در بطن خود تسهیم دارد و ما نیز اکنون در حال تسهیم دانش هستیم. وی با اشاره به برتری پژوهشکده بیمه در حوزه پژوه تصریح کرد پاک قطر و پژوهشکده بیمه می‌توانند  در همه حوزه ها اعم از آموزش و پژوهش با یکدیگر همکاری داشته باشند اما پژوهش امری است که پژوهشکده بیمه در آن تخصص دارد و تجارب موجود در این مرکز مورد بهره برداری گروه پاک قطر قرار خواهد گرفت.
وی پس از آن به تبیین سابقه تدوین و تصویب مقررات تکافل در پاکستان پرداخت و افزود با اصلاحات اساسی که در سال ۲۰۱۲ در مقررات تکافل ایجاد شد، هم اکنون تمامی شرکت‌های بیمه رایج، اجازه فروش پنجره تکافل دارند. وی با اشاره به اهمیت محصولات بیمه عمر و بیمه خودرو در بازار این کشور بیان داشت: در سال ۲۰۱۸، در پاکستان، کمیسیون بازار بورس و اوراق بهادار پاکستان، مجوز تاسیس یک شرکت بیمه دیجیتال را با سرمایه اولیه کمتر نسبت به شرکت‌های معمول صادر نمود و همزمان پنج بانک دیجیتالی نیز راه اندازی گردید. اخیرا نیز همکاری‌های نزدیکی با شرکت سلام تکافل، برای تنظیم مقررات و راه اندازی بعضی محصولات جدید انجام پذیرفته است.
وقاص احمد در ا دامه از صدور مجوز فروش محصولات بیمه عمر برای گروه پاک-قطر توسط کمیسیون بازار بورس و اوراق بهادار پاکستان خبر داد و تصریح کرد؛ پاک-قطر در حال ورود به فضای دیجیتال است و تمامی روندها در حال ساده‌سازی متناسب با نیازها و ترجیحات هستند. لذا در آینده نزدیک محصولات دیجیتال در بخش تکافل خانواده نیز وارد بازار خواهد شد.
مدیر عامل‌ شرکت تکافل خانواده پاک-قطر با اشاره به پیوند میان کسب و کار بانک، بیمه و تکافل تاکید کرد گروه پاک-قطر فعالیت‌های منسجمی در مباحث بیم سنجی و تکافل اتکائی در محصولات بیمه عمر و تکافل خانواده دارد و ضمن تعامل با انجمن بیم سنجی پاکستان، آزمون‌های تخصصی بیم سنجی را نیز برگزار می‌نماید. در حوزه تکافل اتکائی نیز همکاری‌ با کشورهای بحرین، آلمان و مالزی در حال انجام است. بخش تکافل سلامت نیز در پاکستان بسیار پررونق است.
وقاص احمد، مدیریت و اداره شبکه بزرگ فروش، ارتباط با نهاد ناظر در حوزه‌های گوناگون تکافل در پاکستان، انجام پژوهش‌های تخصصی در زمینه فروش، ارتباط با برخی مؤسسات مالی خرد و فروش محصولات بیمه افزودنی پاک-قطر از طریق این موسسات و ارتباط با ۱۶ بانک مختلف طی ۱۵ سال گذشته را از دیگر زمینه‌های فعالیت شرکت تکافل خانواده پاک-قطر برشمرد و خاطرنشان کرد؛ گروه پاک-قطر اکنون تجربه فروش، ارتباط با نهاد ناظر، پویایی بازار و غیره را کسب نموده است و ارتباطات سازنده‌ای نیز با مؤسسات علمی، مرکز مالی اسلامی کراچی و مرکز مشابه در پیشاور دارد و تجربه انتشارات و پژوهش را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
مدیر عامل‌ شرکت تکافل خانواده پاک-قطر در انتها آمادگی کامل خود را برای همکاری با پژوهشکده بیمه در حوزه‌های مذکور به ویژه انتشارات، پژوهش و تنظیم‌مقررات و همچنین انجام مطالعات راهبردی مرتبط با عرضه محصولات خاص اعلام کرد.
کامران علی خان رئیس منابع انسانی و آموزش گروه پاک-قطر نیز پس از بیان سوابق و فعالیت‌های بخش منابع انسانی شرکت، به حضور مدرسین رسمی در گروه پاک-قطر و ارائه آموزش‌های گوناگون به کارکنان در سطوح مختلف اشاره و تصریح کرد؛ دوره آموزشی عملی و نظری FTZ یکی از دوره های آموزشی یک ماهه است که همه کارکنان پاک قطر ملزم به گذراندن آن هستند. همچنین گروه پاک-قطر با همکاری دانشگاه های کشور، نشست‌های آموزشی تخصصی با موضوع تکافل را جهت دانشجویان، فارغ التحصیلان و شرکت‌های مختلف برگزار می نماید.  مهارت‌های نرم در این گروه آموزش داده می‌شود.
رئیس منابع انسانی و آموزش گروه پاک-قطر در پایان آمادگی خود را برای به اشتراک‌گذاری دانش و تجربه این مرکز و بهره‌برداری متقابل از تجربیات پژوهشکده بیمه را در حوزه آموزش اعلام کرد.
شعیب اختر مدیر ارشد راهبردی گروه پاک-قطر در تشریح صنعت بیمه پاکستان بیان داشت؛ صنعت بیمه پاکستان از ۱۰ شرکت بیمه عمر و ۳۸ شرکت بیمه عمومی تشکیل شده و از ۲۸ شرکت بیمه فعال، ۲۲ شرکت به ارائه پنجره تکافل می‌پردازند. گروه پاک قطر در مقام چهارم در بازار قرار دارد و از قوانین و مقررات حاکم بر بازار تبعیت می‌نماید. در حوزه حسابداری نیز از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی ۱۷ (IFRS17) و نیز IFBS تبعیت می‌شود. گروه پاک-قطر با گذار از بخش قراردادها و سپس اثرگذاری، هم اکنون در مسیر طراحی و روش اجرای IFRS17 در پاکستان قرار دارد و در سال ۲۰۲۳، گروه پاک قطر موفق به جذب ۲۰ میلیارد روپیه سرمایه تکافل گردیده است. این گروه انواع مجوز عرضه محصولات بیمه و تکافل مختلف نظیر خانواده، سرمایه گذاری، خودرو، اموال و .. را نیز در اختیار دارد.
شعیب اختر خاطرنشان کرد؛ رفته رفته نسل جوان پاکستان نیاز به بیمه و تکافل را درک می‌نماید. پاک-قطر با مؤسسه حسابداران رسمی پاکستان (ICAP) [5] بیش از سه سال همکاری در حوزه آموزش دارد و دانشجویانی را جهت آموزش عملیاتی حسابداری، حاکمیت شرکتی، سرمایه‌گذاری، گزارشگری مالی و قیمت‌گذاری به این مرکز اعزام کرده است.
مدیر ارشد راهبردی گروه پاک-قطر با اشاره به تحولات در حال وقوع در پاکستان و اختصاص بیش از ۲۰ درصد از پژوهش‌های علمی این کشور به موضوعات مرتبط با تکافل آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با پژوهشکده بیمه اعلام کرد.
گفتنی است «شرکت تکافل عمومی پاک-قطر» یکی از شرکت‌های تکافل عمومی پیشرو در پاکستان است که عملیات خود را در سال ۲۰۰۷ و سرمایه اولیه بیش از ۲.۴۵ میلیارد روپیه آغاز نموده است و محصولات جامعی در حوزه تکافل عمومی (غیرعمر) برای مشتریان شرکتی و انفرادی عرضه می‌نماید. این شرکت از زمان ثبت در سال ۲۰۰۶ و آغاز به کار خود در سال ۲۰۰۷ تاکنون، توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان (SECP)[6]  نظارت شده است.
شرکت تکافل عمومی پاک-قطر همچنین از شرکت رتبه‌بندی اعتباری پاکستان (PACRA) [7]، رتبه «A+» با چشم‌انداز باثبات [8] و از شرکت رتبه‌بندی اعتباری ویس [9]، رتبه «A» با چشم‌انداز باثبات، را کسب کرده است. بخش تکافل اتکائی این شرکت توسط شرکت‌هایی همچون اتکائی پاکستان[10] ، اتکائی مونیخ‌ری[11]، ، اتکائی هانوور آلمان [12]،، اتکائی کویت [13]، اتکائی کوبالت [14]، اتکائی سعودی [15]، اتکائی عرب[16] ، اتکائی تونس[17]  و اتکائی کنیا [18]حمایت می‌شود.
«شرکت تکافل خانواده پاک-قطر» نیز اولین و بزرگ‌ترین شرکت تکافل خانواده تخصصی در پاکستان و یک بنگاه پیشرو و مبتنی بر فناوری و منطبق با شریعت است که از سال ۲۰۰۷ راهکارهای نوآورانه تکافل را ارائه می‌نماید. این شرکت با سرمایه اولیه بیش از ۲.۴۵ میلیارد روپیه و بیش از ۱۶۰ شعبه در بیش از ۱۲۵ شهر پاکستان، دارای بالاترین و سریع‌ترین رشد را به عنوان عامل تکافل خانواده به ثبت رسانده است.
شرکت تکافل خانواده پاک-قطر از زمان آغاز به کار تاکنون، توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان نظارت شده است و از شرکت رتبه‌بندی اعتباری ویس  و شرکت رتبه‌بندی اعتباری پاکستان، رتبه «A++» با چشم‌انداز باثبات  را کسب نموده است.

 

14030606  02.jpg


[1] Saqib Zeeshan

[2] Waqas Ahmed

[3] Shoaib Akhter

[4] Kamran Ali Khan

[5] Institute of Chartered Accountants of Pakistan

[6] Securities and Exchange Commission of Pakistan

[7] Pakistan Credit Rating Agency

[8] Stable Outlook

[9] VIS Credit Rating Co. Limited

[10] Pakistan Reinsurance Co Limited

[11] Munich Re

[12] Hannover Re

[13] Kuwait Re

[14] Cobalt Re

[15] Saudi Re

[16] Arab Re

[17] Tunis Re

[18] Kenya Re

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0