تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بیمه مسافرتی
1399/02/17
دکتر اسماء حمزه(عضو هیات علمی پژوهشکده بیمه)
شماره 47
بیماریهای همهگیر، امری اجتنابناپذیر هستند و در گذشته نیز به طور مداوم، رخ دادهاند. آمادگی جهان برای مواجهه با یک بیماری همهگیر به دلیل همکاریهای بینالمللی و مراقبتهای بهداشتی بهتر، نسبت به گذشته پیشرفت کرده است. با این حال، رشد جمعیت، شهرنشینی و افزایش تحرک جهانی ممکن است به یک بیماری سریعتر و گستردهتر منجر شود. مانند بلایای طبیعی، خطرات بیماریهای پاندمی و اپیدمی از بین نمیرود و ادامه خواهد یافت. بنابراین باید محصولات و پوششهای مرتبط با ریسکهای مربوط به آن در صنعت بیمه گنجانده شود.
ویروس کرونا با نام COVID-19 برای اولین بار در 31 دسامبر 2019 در استان هویی چین گزارش شد. این ویروس روی صنایع مختلف از جمله صنعت بیمه تأثیر بسزایی گذاشته است. در این گزارش، به بررسی اثرات کووید-19 بر بیمههای مسافرتی پرداخته شده است. لذا، ابتدا ریسکهای تحت پوشش این بیمه بیان شده و کانالهای اثرگذاری ویروس مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، از منظر بازار فروش و خسارات، تأثیراتی چون توقف فروش بیمهنامههای مسافرتی، محدودیت بیمهنامههای جدید، تغییر بازار بیمه لغو سفر به هر دلیل، تغییر از ثبت فروش بیمهنامه به سمت ثبت درخواست خدمات انتقال تاریخ سفر، تمدید بیمههای مسافرتی و افزایش خسارتهای لغو سفر مورد بررسی قرار گرفته است. سپس فاکتورهای دیگر از جمله نوع پوشش بیمه، استفادهکنندگان بیمه، کانالهای توزیع و جغرافیای فروش بیمه را با تأثیرپذیری از کووید-19 مورد تجزیهوتحلیل قرار دادهایم. در نهایت به نتیجهگیری و پیشنهاداتی برای صنعت بیمه از جمله استفاده از شیوههای جدید فناوری و تحول دیجیتال برای فروش بیمههای مسافرتی، شناسایی ریسکهای بیماریهای همهگیر، بازبینی دقیق استثنائات شرایط عمومی بیمهنامههای مسافرتی، استفاده از ابزارهای مدلسازی فاجعه، بیمه اتکایی، اوراق بهادار بیمهای برای پوشش خسارت مرتبط با بیماریهای همهگیر و اطلاعرسانی بیمهگران در مورد به روزترین پوششهای بیمهنامههای خود از طریق کانالهای مختلف مثل ایمیل و پیام کوتاه به مشتریان، پرداخته شده است. با توجه به اثرات کووید-19، دولت، بیمهگران و صنعت مسافرتی باید برای مقابله با چالشی که از سوی ویروس ایجاد شده است با هم همکاری کنند تا مردم اطمینان کافی برای پوشش سفرهای خود داشته باشند. ویروس باعث میشود که رویکردهای شرکتهای بیمه بعد از بحران تغییر کند و اقداماتی را برای مواجهه با شرایط بیماری و جلوگیری از خسارتهای بیشتر برنامهریزی کنند. بنابراین استراتژیهای صنایع مختلف از جمله صنعت بیمه هم باید برای بحران کرونا و هم دوران پساکرونا باشد. با افزایش حجم مسافرت در دوران پساکرونا صنعت بیمه با افزایش تقاضا و به دنبال آن پرداخت خسارت مواجه میشود. لذا بیمهگران باید برای بیمههای مسافرتی برنامهریزی لازم برای دوران پساکرونا را داشته باشند.