خلاصه مدیریتی:
سواد بیمه ای برای صنعت بیمه و بهره وری آن متغییر مهمی است.علیرغم این اهمیت ،سواد بیمه هم در سطح جهانی و هم در مقیاس ملی چندان بالا نیست. پژوهش حاضر ترجمه ای است از یک پیمایش که توسط خانم تنیسون از صاحب-نظران سنجش سواد بیمه در امریکا منتشر شده است . در ابتدای گزارش اطلاعاتی بسترمند پیرامون دانش مشتریان و فرایندهای تصمیمگیری آنان ارائه شده است. سپس شیوۀ جمعآوری دادهها شرح و ویژگیهای پاسخگویان پیمایش و یافتههای عمومی دربارۀ آنها بحث و تحلیل شده و در بخش های بعدی، تحلیل چندگانۀ دانش مشتریان بیمه و رابطه آن را با تصمیمگیری بیمهای با هدف ارتقاء بینش و آگاهی دربارۀ منابع بالقوۀ سواد مشتریان و پیامدهای آن ارائه شده است. بخش نهایی مقاله نیز استدلالها و نتایج برآمده از یافتهها را برای آموزش و پژوهشهای آتی در باره سواد بیمهای ارائه مینماید. نویسنده برای سنجش میزان سواد بیمهای مشتریان از نمرات حاصل از آزمونی دهپرسشی که خود دربارۀ بیمه طراحی و اجرا نموده است بهره گرفته است . نتایج نشان میدهد که سواد بیمهای مشتریان نسبتا پایین است. گرچه اختلاف شگرفی در سواد بیمهای با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی وجود دارد. در تحلیل چندگانه روشن شده سواد بیمهای بیشترین همبستگی را با میزان آموزش مالی و داراییهای شخصی دارد. سواد بیمهای همچنین با اطمینان مشتریان در تصمیم برای انتخاب بیمه و با منابع اطلاعاتیای که مشتریان ترجیح میدهند، نیز مرتبط است. یافته مهم دیگر این مطالعه اهمیت منابع رسمی و متخصصان در سطح سواد بیمه ای است و ارتباطی که میان منابع اطلاعاتی، دانش بیمهای و اطمینان در تصمیمگیری وجود دارد زیرا مشتریانی که منابع غیررسمی مانند خانواده یا دوستان را ترجیح میدهند، سواد مالی بسیار کمتری نسبت به بقیه دارند.
سواد بیمه ای برای صنعت بیمه و بهره وری آن متغییر مهمی است.علیرغم این اهمیت ،سواد بیمه هم در سطح جهانی و هم در مقیاس ملی چندان بالا نیست. پژوهش حاضر ترجمه ای است از یک پیمایش که توسط خانم تنیسون از صاحب-نظران سنجش سواد بیمه در امریکا منتشر شده است . در ابتدای گزارش اطلاعاتی بسترمند پیرامون دانش مشتریان و فرایندهای تصمیمگیری آنان ارائه شده است. سپس شیوۀ جمعآوری دادهها شرح و ویژگیهای پاسخگویان پیمایش و یافتههای عمومی دربارۀ آنها بحث و تحلیل شده و در بخش های بعدی، تحلیل چندگانۀ دانش مشتریان بیمه و رابطه آن را با تصمیمگیری بیمهای با هدف ارتقاء بینش و آگاهی دربارۀ منابع بالقوۀ سواد مشتریان و پیامدهای آن ارائه شده است. بخش نهایی مقاله نیز استدلالها و نتایج برآمده از یافتهها را برای آموزش و پژوهشهای آتی در باره سواد بیمهای ارائه مینماید. نویسنده برای سنجش میزان سواد بیمهای مشتریان از نمرات حاصل از آزمونی دهپرسشی که خود دربارۀ بیمه طراحی و اجرا نموده است بهره گرفته است . نتایج نشان میدهد که سواد بیمهای مشتریان نسبتا پایین است. گرچه اختلاف شگرفی در سواد بیمهای با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی وجود دارد. در تحلیل چندگانه روشن شده سواد بیمهای بیشترین همبستگی را با میزان آموزش مالی و داراییهای شخصی دارد. سواد بیمهای همچنین با اطمینان مشتریان در تصمیم برای انتخاب بیمه و با منابع اطلاعاتیای که مشتریان ترجیح میدهند، نیز مرتبط است. یافته مهم دیگر این مطالعه اهمیت منابع رسمی و متخصصان در سطح سواد بیمه ای است و ارتباطی که میان منابع اطلاعاتی، دانش بیمهای و اطمینان در تصمیمگیری وجود دارد زیرا مشتریانی که منابع غیررسمی مانند خانواده یا دوستان را ترجیح میدهند، سواد مالی بسیار کمتری نسبت به بقیه دارند.