گذری بر کاربردهای بلاک‌چین در بیمه‌های زندگی و درمان     1400/12/17

میترا قنبرزاده(عضو هیات علمی پژوهشکده بیمه)

رعنا پاشازاده (کارشناس مالی شرکت بیمه دانا)

شماره 154

خلاصه مدیریتی

صنایع مختلف از جمله صنعت بیمه در تلاش هستند تا با استفاده از فناوری‌های نوین، روندها و فرایندهای سنتی و کلاسیک خود را بهبود بخشیده و به کمک آن، دقت و سرعت را افزایش دهند. یکی از فناوری‌های نوین قابل استفاده، بلاک‌چین یا همان زنجیره بلوکی است که با کمک ساختار داده‌ توزیع شده، یک دفتر دیجیتالی از تراکنش‌ها ایجاد و توانایی به اشتراک‌گذاری آن‌ها را در میان یک شبکه توزیع شده از رایانه‌ها امکان‌پذیر می‌کند. در این راستا، انواع مختلفی از بلاک‌چین وجود دارد که دارای قابلیت‌های مختلفی در خصوص نحوه دسترسی به اطلاعات اشتراک گذاری شده در این بستر است. در واقع، دو نوع اصلی از بلاک‌چین تحت عناوین «بلاک‌چین باز یا عمومی» و «بلاک‌چین بسته یا خصوصی» وجود دارد که دسته اول، توسط دولت‌ها یا سازمان‌های غیرانتفاعی استفاده و اطلاعات آن، برای عموم آزاد است. دسته دوم، فقط به کاربران خاص، اجازه مشاهده اطلاعات و استفاده از آن را می‌دهد. بدیهی است با توجه به نوع دسترسی به اطلاعات و حفظ محرمانگی اطلاعات در شرکت‌های بیمه، بلاک‌چین بسته برای شرکت‌های بیمه جهت استفاده و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد بیمه‌نامه‌ها مفید است.  

در گزارش حاضر، ضمن بررسی مفهوم بلاک‌چین در صنعت بیمه، مزایای کاربرد آن در بیمه‌های زندگی و درمان مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، اقدامات موردنیاز شرکت‌های بیمه در کاربرد بلاک‌چین در بیمه‌های زندگی و درمان ارائه و سعی شده، گزارش مختصری از نمونه‌های موردی پیاده‌سازی شده این فناوری در صنعت بیمه بیان گردد.

بلاک‌چین پتانسیل بسیار زیادی برای دگرگونی صنعت بیمه‌های درمان و همچنین بیمه‌های زندگی نشان داده است که در جدول زیر ارائه شده‌اند.

جدول- مزایای کاربرد بلاک‌چین در بیمه‌های زندگی و درمان

نوع بیمه

مزایای کاربرد بلاک‌چین

بیمه‌های زندگی

تشخیص تقلب

کاهش هزینه‌های اداری

رویه‌های شفاف

ادعاهای سریع و آسان‌تر

بیمه‌های درمان

مدیریت و به اشتراک‌گذاری کاراتر داده‌های بیمار

افزایش بهره وری پرداخت

امنیت داده‌ها و سوابق درمانی الکترونیکی

‌با توجه به مزایای قابل توجه کاربرد بلاک

چین در بیمه‌های زندگی و درمان که در جدول فوق، به برخی از آن‌ها اشاره شد، شرکت‌های بیمه بایستی اقداماتی را در این حوزه در دستور کار خود قرار دهند. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط مراکز مراقبت‌های درمان و خدمات مالی دیلویت، یافتن راهکارهای بهره برداری و پیاده سازی تکنولوژی نوظهور بلاک‌چین توسط بیمه‌گران زندگی و درمان در 10 سال آینده مورد ایده‌پردازی قرار گرفت که قابل کاربرد در بهبود استاندارد سیستم‌ها و رویه های عملیاتی اخیر و همچنین ارتقای تجارب کاربری می‌باشد. بر این اساس، اقدامات شناسایی شده در حوزه کاربرد فناوری بلاک‌چین در بیمه‌های زندگی به شرح شکل زیر ارائه می‌شود که در گزارش برای هر اقدام، طرح مسئله، مزیت‌های استفاده از بلاک‌چین، امکان‌پذیری و پیامدهای بالقوه برای بیمه‌های زندگی و درمان به تفکیک ارائه شده است.

با توجه به کاربردها و اقدامات اشاره شده در فوق، بلاک‌چین می‌تواند کاتالیزور یک بازسازی عمیق در نحوه دسترسی بیمه‌گران درمان و زندگی به داده‌های پزشکی و سایر اطلاعات باشد. این مهم می‌تواند با حذف فرآیندهای اداری تکراری در بین بیمه‌گران و ارائه دهندگان، مانند نیاز به چندین شناسه بیمار، اصطکاک در سیستم مراقبت‌های بهداشتی را کاهش دهد. علاوه بر این، بلاک‌چین می‌تواند به بیمه‌گران کمک کند تا پایه و اساس یک رابطه کاملاً جدید با بیمه‌گذاران را ایجاد کنند؛ رابطه‌ای که تعاملی، چندوجهی و برای هر دو طرف ارزش بیشتری دارد. در نهایت، یکپارچه‌سازی برنامه‌های بلاک‌چین می‌تواند با صرفه‌جویی در پول، افزایش فروش و بهبود نگهداری، بیمه‌گران را در راستای سودآوری بیشتر یاری کند. بر این اساس، بیمه‌گران درمان و زندگی باید عواملی که باعث می‌شود بتوانند در اولین مراحل راه اندازی بلاک‌چین، خود را در میان ذینفعان قرار دهند، در نظر بگیرند. از جمله:

-  بخش‌های فناوری اطلاعات موجود ممکن است نیروی انسانی یا تخصص لازم برای عملیاتی کردن بلاک‌چین را نداشته باشند. بنابراین، بیمه‌گران باید شرکای بالقوه فناوری در زمینه بلاک‌چین را شناسایی کرده و در صورت لزوم روی آنها سرمایه‌گذاری کنند و همچنین تعامل با کارشناسان خارجی در توسعه بلاک‌چین را در دستورکار قراردهند.

- بیمه‌گران برای بهره‌مندی کامل از تکنولوژی بلاک‌چین به عنوان فرصتی برای دگرگونی کسب و کار،  باید از فناوری‌های دیگر از جمله تجزیه و تحلیل پیشرفته، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء استفاده کنند و همچنین همکاری با طیف وسیعی از سهامداران را در دستور کار قرار دهند.

- بیمه‌گران انفرادی و صنعت بیمه به‌عنوان یک مجموعه کلی باید به صورت فعالانه در قراردادهای مراقبت‌های درمانی همکاری کنند تا بتوان نسبت به توسعه استانداردهای تسهیل کننده عملکرد منابع داده بلاک‌چین امیدوار بود که این مسئله می‌تواند منجر به تضمین منافع تجاری بلندمدت دو طرف گردد.

- بیمه‌گران باید مفاهیم جدیدی در خصوص استراتژی ها و نحوه عملکرد بلاک‌چین در حوزه بیمه ایجاد کرده و توسعه دهند تا بتوان از بلاک‌چین برای ایجاد نسل جدید محصولات و خدمات برپایه روابط تعاملی بیشتر با بیمه‌گذاران خود استفاده نمود، در عین حال باید مراقب بود که آسیب های موجود در سایر بخش‌های این صنعت و رقبای مدرن دامن گیر آن ها نشود.