|
عناصر
|
چالش
|
راهکار
|
1
|
فناوری مورد استفاده در صنعت بیمه
|
عدم وجود زیرساختها و سیستمهای فناوری اطلاعات در زمینه بیمهگری و مدیریت ریسک؛ پایگاه اطلاعاتی یکپارچه و نظام تحلیل اطلاعات
|
ارائه تعاریف یکسان از هریک از نشانگرهای اطلاعاتی موجود در صنعت بیمه؛ ترجمه، تطبیق و اجرای چهارچوبهای نظارتی بینالمللی؛ ایجاد بسترهای مناسب اخذ آمار و اطلاعات تفصیلی از دادههای آماری در صنعت بیمه؛ جمعآوری و طبقهبندی آمارهای صنعت؛ شراکت با شرکتهای فناوری اطلاعات بیمهای بینالمللی برای ایجاد سیستم کارآمد core insurance؛ استقرار سیستم ارزیابی ریسک در شرکتهای بیمه مستقیم و اتکایی
|
2
|
ساختار، فرآیندها و آییننامههای مورد استفاده در صنعت
|
عدم وجود اطلاعات استاندارد؛ عدم وجود فرآیند، آییننامه و مکانیسم نظارت فعال بر فعالیت موسسات بیمهای و کارگزاران خارجی (بروکرها) در ایران در خصوص جلوگیری از ضرر و زیان طرف ایرانی به هنگام اعمال مجدد تحریمها و ترک بازار ایران توسط طرف خارجی
|
تدوین شرایط اعطای مجوز و فرآیند فعالیت کارگزاران خارجی در ایران؛ استاندارد نمودن ثبت اطلاعات بر اساس چارچوبهای بینالمللی همچون آکورد؛ شبیه سازی مدلها و شاخصهای رتبهبندی و انجام خودارزیابی؛ تاسیس شرکتهای بیمه مشترک با بیمهگران خارجی؛ توسعه نهادهای حرفهای مستقل؛ تاسیس شرکت تخصصی اتکایی ملی برای قبولی اجباری و اختیاری
|
3
|
مهارت سرمایههای انسانی و نقش آنها در صنعت بیمه
|
فقر دانش در زمینه بیمهگری، تعامل بینالمللی و ارزیابی خسارت
|
استقرار نظام صلاحیت حرفهای در سطوح کارشناسی و فنی؛ مدیریت دانش تجارب زمان تحریم؛ تجهیز نیروی انسانی به تکنیکهای مدرن ارزیابی ریسک و ارزیابی خسارت و آگاهی آنها از فناوریهای روز؛ برنامههای تحلیل مالی و آکچوئری و پایگاه اطلاعاتی مجهز؛ تاسیس دفتر و استخدام نیروی ایرانی توسط شرکتهای خارجی، الزام کارگزاران خارجی به انتقال دانش فنی؛ ضرورت تسلط به زبان انگلیسی برای مشاغل اتکایی
|
4
|
استراتژیها، اهداف و برنامهها
|
عدم رتبهبندی کشور و شرکتها توسط موسسات معتبر رتبهبندی و ایجاد رقابت ناسالم در بین شرکتهای بیمه و نرخشکنی
|
مذاکره با شرکتهای رتبهبندی معتبر بینالمللی برای حضور در ایران و خودارزیابی بر اساس شاخصها و مدلهای آنها، واگذاری اتکایی مشروط به قبولی، برنامهریزی برای ایجاد تراز مثبت قبولی و واگذاری اتکایی، توجه به استراتژی واگذاری به داخل، تعامل با همسایگان فارسی زبان
|
5
|
فرهنگ سازمانی
|
عدم نوآوری و خلاقیت، جابجایی زیاد کارکنان بین شرکتها، عدم ثبات مدیریت، فرد گرایی و ضعف در فرهنگ کار گروهی، عدم توجه به ارتقاء حرفهای و تخصصی، عدم ارتباط موثر بین شرکتهای بیمه، عدم توجه به نیاز مشتریان و ناکارآمدی در پرداخت خسارت مشتریان، توجه به اقدامات کوتاهمدت
|
تسهیل ورود نخبگان و کسبوکارهای نوظهور به صنعت بیمه، اجرای دقیق آییننامه حاکمیت شرکتی و اصلاح ساختار سهامداری شرکتها برای ایجاد ثبات مدیریت و توجه به برنامههای بلندمدت، توجه به حرفهایگری در نظام جبران خدمات شرکتها، ایجاد بستر تبادل اطلاعات بین شرکتهای بیمه، تمرکز بر رضایت مشتری در پرداخت خسارت و خدمات پس از فروش بیمهنامه
|