مروری بر تصادفات موتورسواران و نحوه رانندگی ایمن
سید محمدسادات حسینی-هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی
حمیدرضا عزیزی(دکترای ایمنی ترافیک)
خلاصه مدیریتی
آمار بالای تصادفات موتورسواران و کم بودن ضریب نفوذ بیمه بین آنها لزوم انجام تحقیقی در خصوص تحلیل تصادفات موتورسواران را مشخص نموده است. در این گزارش، آمار مربوط به خصوصیات موتور سیکلتها و موتورسواران از سامانههای آماری مربوط به اعطای گواهینامه موتور سیکلت و سامانه های مربوط به شماره گذاری موتورسیکلتها برداشت شده است. آمار مربوط به تصادفات موتورسواران نیز با مراجعه به آمار موجود در سامانه ثبت تصادفات رانندگی برداشت گردیده است. این آمار شامل کلیه اطلاعاتی میشود که در فرم کام تصادفات ذکر میشود.
اطلاعاتی از قبیل علت تامه تصادف، وسایل نقلیه درگیر در تصادف، محل برخورد، وضعیت جوی، وضعیت روسازی و بسیاری موارد دیگر که در فرم کام ذکر شده است. با بررسی آمار مربوط به خصوصیات موتورسواران و آمار مربوط به تصادفات آنها تحلیلهای لازم در مورد تاثیرات خصوصیات موتورسواران بر تصادفات آنها و تاثیرات خصوصیات موتور بر تصادفات آنها ارائه گردیده است.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که:
- اکثر تصادفات در استانهای پرجمعیت به ترتیب تهران، اصفهان و خراسان رخ داده است.
- استان قم با اختلاف نسبت به دیگر استانها خطرناکترین وضعیت را از لحاظ موتور سواران دارد.
- هر چند اکثر تصادفات ناشی از بی احتیاطی موتورسواران است، ولی درصد قابل توجهی از آنها نیز ناشی از نقض عمدی قوانین می باشد.
- پیشنهاد میگردد حق بیمه با توجه به سن موتورسواران تعیین گردد و موتورسوارانی که در سن 23 تا 28 سال قرار دارند، حق بیمه بیشتری بپردازند.
- موتورسوارانی که به تازگی گواهینامه گرفته اند بیشتر دچار تصادف میشوند بنابراین میتوان حق بیمه بیشتری برای آنها تعیین نمود.
- در مواردی که موتورسوار مقصر بوده است، موتورسوار مرتکب تخلفی شده که آن تخلف منجر به تصادف شده است. اکثر این تخلفات مربوط به عدم رعایت حق تقدم و سرعت غیر مجاز میباشد. با فرهنگسازی برای تشویق موتورسواران به رعایت این دو مورد میتوان از اکثر تصادفات جلوگیری کرد.
- موانع دید تاثیر اندکی بر تصادفات موتورسواران دارند. ولی در مواردی به دلیل انتخاب نادرست درختان و بوته ها در معابر شهری، این بوته ها باعث ایجاد مانع دید میشوند که میتوان با هماهنگی شهرداری نسبت به رفع این موانع دید اقدام کرد.
- اکثر تصادفات در راههای درون شهری رخ داده است. بنابراین پیشنهاد میشود که با هماهنگی پلیس و شهرداریها اقدامات ایمنی در راههای شهری توسعه یابد.
- اکثر تصادفات در راههای اصلی رخ داده است. پیشنهاد میشود با هماهنگی پلیس و شهرداریها، اقدامات ایمنی در این راهها افزایش یابد.
- هر چند نقص راه در درصد اندکی از تصادفات موتورسواران مؤثر بوده است، ولی نقص علائم افقی و عمودی و کم عرض بودن معبر از مواردی است که شهرداریها در آن مسؤل هستند و میتوان پرداخت خسارت را از آنها پیگیری نمود.