توسعه بیمه و بهبود شمول مالی در بستر فناوریهای دیجیتال
لیلی نیاکان(هیات علمی گروه مطالعات کلان بیمه و راهبر میز مطالعات نظارتی بیمه پژوهشکده بیمه)
زینب بهبودی راد (کارشناسی ارشد اقتصاد نظری، دانشگاه تهران)
خلاصه مدیریتی
برای دستیابی به توسعه پایدار و افزایش رفاه مردم، شمول مالی در حال تبدیل شدن به یک اولویت کلیدی برای دولتها است. طبق تعریف بانک جهانی، شمول مالی به معنای دسترسی افراد و مشاغل به محصولات و خدمات مالی (معاملات، پرداختها، پساندازها، اعتبارات و بیمه ها) مفید و مقرون بهصرفهای است که نیازهای آنها را به شیوهای مسئولانه و پایدار برآورده میکند.
بیمه اخیراً به بخش جدایی ناپذیر از شمول مالی تبدیل شده است. در مورد فعالیتهای بیمه ای، شمول مالی بر این متمرکز است که گروههای کم درآمد جامعه بتوانند از طریق فرآیندهای جبران خسارت و پسانداز که بخش ذاتی محصولات بیمه هستند، به محصولاتی دسترسی پیدا کنند که آنها را قادر میسازد از زندگی، سلامت و دارایی خود در برابر عواقب ناشی از شوکهای مختلف محافظت کنند. بیمه انعطاف پذیری و رشد پایدار خانوارها و بنگاه های کوچک و متوسط را تقویت، به تحقق سیاستهای عمومی کمک، سرمایهگذاریها را تقویت و توسعه بخش مالی را ترویج میکند.
در این گزارش راهکارهایی مانند گسترش بیمه های خرد، ارتقاء سواد مالی و بیمه ای، شراکت با سایر نهادها، طراحی مناسب محصولات، بهبود محیط مقررات گذاری برای بهبود شمول مالی از طریق بیمه مطرح شد که استفاده از فناوریهای جدید میتواند تحقق همه این راهکارها را تسهیل و تسریع کند.
شایان ذکر است؛ بهبود شمول مالی نیازمند ایجاد زیرساختهای مالی و دیجیتالی و محیط مناسب برای استفاده از فناوریهای جدید بهمنظور افزایش دسترسی و کاهش هزینه خدمات مالی است؛ اما استفاده از فناوریهای جدید، خود نیازمند رفع محرومیت های دیجیتالی است. در کنار همهی اینها حمایت، آموزش و توانمندسازی مصرفکننده نیز از ارکان اصلی شمول مالی است. تاکنون طرحهای بیمه ای مختلفی ارائه شدهاند، اما ارزیابی این که آیا مردم از این طرحها و مزایای مربوط به آنها آگاه هستند، بسیار مهم است. باید میزان سواد بیمه ای را در اقشار مختلف جامعه افزایش داد. همچنین، راه اندازی طرحها کافی نیست، بلکه برای اجرای آنها در مسیر درست، ردیابی و ارزیابی بهموقع برای موفقیت این طرحها اهمیت دارد.