بررسی استانداردهای فعالیت اکچوئران بیمه در کشور آمریکا

دکتر محبوبه اعلائی (عضو هیئت علمی گروه پژوهشی بیمه های اشخاص و مسئول میز تخصصی بیمه های مستمری پژوهش

فاطمه عطاطلب(پژوهشگر پژوهشکده بیمه و دانشجوی دکتری اکچوئری دانشگاه شهید بهشتی)، ساراسادات موسوی (دانشجوی دکتری اکچوئری دانشگاه شهید بهشتی)، محمد حسن هادی اصل سرای

شماره 136

بررسی استانداردهای فعالیت اکچوئران بیمه در کشور آمریکا

خلاصه مدیریتی

 

با توجه به این که فعالیت‌های اکچوئری عموماً با تخمین و پیش‌بینی سر و کار دارد لذا با طیف گسترده ای از روش‌ها و پیش فرض‌های منطقی روبرو است. برای کاهش اختلافات در به کارگیری روش و حصول نتایج منطقی لازم است استانداردهایی در خصوص فعالیت‌های اکچوئران تدوین و اجرا شود.

در واقع استانداردهای اکچوئری بیانیه ای از رفتارهای مورد انتظار از اکچوئران در یک زمینه خاص است. حداقل هایی در مورد روش پیشنهادی، روشی که باید در تعیین پیش فرضها، محتویات یک گزارش یا ایده ارائه شود و نحوه ارائه گزارش در این استانداردها تعیین می شود. هدف از استاندارد اکچوئری این است که رویکردهای پیش رو با وضعیت‌های خاص انطباق داشته باشد تا سطح اطمینان استفاده کنندگان گزارشات اکچوئری بالا رود.

تنظیم استانداردها اهداف مختلفی مانند خدمت به منافع عمومی، برآورده کردن نیازهای کاربران و فعالیت در چارچوب حرفه‌ای مشترک را دنبال می‌کنند. هدف اصلی باید خدمت به منافع عمومی باشد تا اطمینان حاصل شود که کاربران خدمات اکچوئری از کیفیت بالای کارهای اکچوئری بهره‌مند می‌شوند. در واقع هدف اصلی استانداردهای اکچوئری باید:

· ارائه راهنمایی‌هایی برای عملکرد بهتر اکچوئران و ارتقاء کیفیت  ارائه خدمات حرفه ای توسط اکچوئران

· کمک به اطمینان از این که خدمات اکچوئران منطبق با نیاز کاربران خدمات اکچوئری است.

· بالا بردن نقش اکچوئران  در حمایت از بیمه گذاران و ذینفعان از طریق کیفیت مشاوره‌ای که ارائه می‌دهند.

· کمک به توسعه فعالیت اکچوئری

به عبارت دیگر، هدف از تدوین استانداردهای اکچوئری تعیین و تبیین مواردی است که اکچوئر می‌بایست در حین انجام وظایف مرتبط با ارائه خدمات اکچوئری بررسی کند و یا به انجام برساند و یا مستند نموده و افشا کند. اعمال این استانداردها اطمینان از صحت محاسبات و اظهارنظرهای اکچوئری و قابلیت استناد به گزارش‌های اکچوئری را افزایش می‌دهد.

در سایر کشورها این استانداردها توسط نهادهای ناظر یا نهادهای حرفه‌ای، جهت فعالیت اکچوئران تنظیم شده است تا خدمات حرفه‌ای ارائه شده توسط اکچوئران از کیفیت بالاتری برخوردار شود و همچنین فعالیت اکچوئران توسعه یابد و عملکرد آنها بهبود یابد و تمام این موارد در مجموع در راستای حمایت از حقوق بیمه گذاران و ذینفعان می باشد. مطالعات نشان می‌دهد در آمریکا هیئت استانداردهای اکچوئری[1] ، در کانادا جامعه اکچوئری کانادا[2] و در اتحادیه اروپا انجمن اکچوئری اروپا[3] وظیفه تدوین این استانداردها را بر عهده دارد.

در ایران نیز بر اساس ماده 8 آیین نامه اکچوئر رسمی بیمه (آیین نامه شماره  78 شورای عالی بیمه) اکچوئر رسمی بیمه موظف است گزارش های خود را در چارچوب استانداردهای حرفه‌ای که بیمه مرکزی ابلاغ می‌کند و با توجه به صورتهای مالی موسسه بیمه تهیه نماید. جهت تهیه گزارشات اکچوئری لازم است استانداردهایی بر این گزارش حاکم باشد.

در این گزارش پژوهشی در نظر داریم به بررسی مدل و نحوه تدوین استانداردهای عملکرد اکچوئری در کشور آمریکا پرداخته و با بررسی برخی از استانداردهای عملکرد اکچوئری در این کشور و مشخص کردن ارتباط بین وظایف اکچوئر و این استانداردها، اطلاعات مفیدی را در اختیار خوانندگان گزارش از جمله اکچوئران رسمی، نهاد ناظر به عنوان متولی تدوین و ابلاغ استاندارد اکچوئری در کشور (طبق آیین‌نامه شماره 78 شورای عالی بیمه)  و شرکت‌های بیمه به عنوان کاربران خدمات اکچوئری قرار دهیم. در این گزارش استانداردهای عملکرد اکچوئری زیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

· استاندارد عملکرد اکچوئری شماره 2- هزینه‌ها یا مزایای تضمین نشده برای بیمه‌نامه‌های زندگی و قراردادهای مستمری

· استاندارد عملکرد اکچوئری شماره 5- خسارت‌های واقع شده بیمه درمان و از کارافتادگی

· استاندارد عملکرد اکچوئری شماره 7- تحلیل جریانات نقدی شرکت بیمه زندگی، درمان یا اموال/ حوادث

· استاندارد عملکرد اکچوئری شماره 12- طبقه‌بندی ریسک (برای تمام حوزه‌ها)

· استاندارد عملکرد اکچوئری شماره 13- روش‌های روندسازی در بیمه اموال / حوادث

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 18- بیمه مراقبت بلندمدت

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 20- تنزیل برآورد خسارت‌های پرداخت نشده اموال/ حوادث

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 22- اظهارنظر بر مبنای تحلیل و بررسی کفایت سرمایه توسط اکچوئرها برای بیمه‌گران زندگی یا سلامت

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 23- کیفیت داده

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 25- رویه‌های باورمندی

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 36- اظهارنظر اکچوئری نسبت به ذخایر خسارت و هزینه ارزیابی خسارت اموال/ حوادث

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 38- استفاده از مدل‌های خارج از حوزه تخصص اکچوئر (اموال و حوادث)

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 39- رفتار خسارت‌های فاجعه‌آمیز در نرخ‌گذاری بیمه اموال /  حوادث

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 41- مکاتبات اکچوئری

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 43- برآورد خسارات پرداخت نشده اموال/ حوادث

· استاندارد  عملکرد اکچوئری شماره 53- برآورد هزینه‌های آتی برای انتقال ریسک و نگهداری ریسک اموال/ حوادث آینده

· استاندارد  عملکرد اکچوئری پیشنهاد شده- کفایت سرمایه برای ارزیابی بیمه‌گران

· منشور رفتار حرفه‌ای اکچوئر

 

 


[1] Actuarial standards board

[2] Canadian institute of actuaries

[3] Actuarial association of Europe

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0