سواد بیمه‌ای: تحلیلی ثانویه از یافته‌های پیمایش ملی ارزیابی مردم از بیمه‌های تجاری

دکتر نوری نیا

سواد بیمه‌ای: تحلیلی ثانویه از یافته‌های پیمایش ملی ارزیابی مردم از بیمه‌های تجاری

دنیای امروز به نحو فزاینده‌ای پیچیده‌تر و مبهم‌تر می‌شود و عدم قطعیت و ریسک ابعاد مختلف جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در چنین دنیایی، عادت‌های ذهنی و رفتاری گذشته دیگر کارآمد نیستند و در نتیجه، اطلاعاتی که افراد از جهان اطراف خود دارند، باید به‌روز و تازه شوند. صنعت پیچیده‌ای مانند بیمه - که باید ریسک‌های فزاینده و دائماً در حال تغییر را پوشش دهد - نمونه‌ای بارز از چنین وضعیتی است، به‌ویژه برای خریداران بیمه ‌این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مفهوم سواد بیمه‌ای ناظر به چنین شرایطی است. در این راستا، گزارش پژوهشی با عنوان «سواد بیمه‌ای: تحلیلی ثانویه از یافته‌های پیمایش ملی ارزیابی مردم از بیمه‌های تجاری» تهیه شده است. این گزارش که با رویکردی کاربردی انجام شده است، تحلیلی ثانویه از داده‌های پیمایش ملی ارزیابی مردم از بیمه‌های تجاری است که بر ابعاد سواد بیمه‌ای تمرکز یافته و موضوع‌هایی چون آگاهی از کارکرد بیمه، آگاهی از تعهدات بیمه‌ای، آگاهی از مرجع شکایت و شناخت بیمه مرکزی ج.ا.ایران را با در نظر گرفتن برخی متغیرهای اثرگذار به بحث گذاشته است. شایان ذکر است که پیمایش ملی ارزیابی ایرانیان از بیمه‌های تجاری در اواخر آبان ماه 1403 با انتخاب نمونه‌ای 2000 نفری از شهروندان ایرانی در سراسر کشور به انجام رسید. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی و ترویجی برای ارتقای سطح سواد بیمه‌ای ضروری است. افزایش سواد بیمه‌ای علاوه ‌بر آن‌ که به تنظیم انتظارات متقابل بین بیمه‌شده و شرکت‌های بیمه‌ کمک می‌کند، به کاهش بخشی از تنش‌ها و اختلال‌های رابطه‌ای هم منجر خواهد شد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0