راهنمای مدیریت تداوم کسب و کار
نوید امینی(پژوهشگر پژوهشکده بیمه)
دکتر فاطمه عطاطلب(رئیس اداره امور پژوهشی و آموزشی
چکیده
حوادث طبیعی، بحرانهای اقتصادی، تهدیدات سایبری، و سایر رخدادهای ناگوار میتوانند فعالیتهای روزمره سازمان را مختل کرده و توانایی ارائه خدمات به مشتریان و ذینفعان را تحت تأثیر قرار دهند. در چنین شرایطی، وجود یک برنامه جامع و کارآمد برای مدیریت تداوم کسبوکار (BCM) نه تنها یک ضرورت، بلکه یک مزیت رقابتی برای شرکتهای بیمه محسوب میشود.
گزارش حاضر، با هدف ارائه یک چارچوب عملی و کارآمد برای پیادهسازی و استقرار نظام مدیریت تداوم کسبوکار در شرکتهای بیمه تهیه شده است. راهنمای فوق ابزارها و روشهایی را در اختیار مؤسسات مالی قرار میدهد تا بتوانند یک برنامه BCM متناسب با نیازهای سازمان خود طراحی کنند، فرآیندهای کلیدی کسبوکار را شناسایی و اولویتبندی کنند، ریسکهای احتمالی را ارزیابی و تأثیرات آنها را بر سازمان تحلیل کنند، استراتژیها و راهکارهای مناسب برای بازیابی فعالیتها پس از وقوع حادثه تدوین کنند، برنامههای BCM را بهطور منظم آزمایش و بهروزرسانی کنند، و آگاهی و آمادگی کارکنان را در زمینه BCM افزایش دهند.
حوادث طبیعی، بحرانهای اقتصادی، تهدیدات سایبری، و سایر رخدادهای ناگوار میتوانند فعالیتهای روزمره سازمان را مختل کرده و توانایی ارائه خدمات به مشتریان و ذینفعان را تحت تأثیر قرار دهند. در چنین شرایطی، وجود یک برنامه جامع و کارآمد برای مدیریت تداوم کسبوکار (BCM) نه تنها یک ضرورت، بلکه یک مزیت رقابتی برای شرکتهای بیمه محسوب میشود.
گزارش حاضر، با هدف ارائه یک چارچوب عملی و کارآمد برای پیادهسازی و استقرار نظام مدیریت تداوم کسبوکار در شرکتهای بیمه تهیه شده است. راهنمای فوق ابزارها و روشهایی را در اختیار مؤسسات مالی قرار میدهد تا بتوانند یک برنامه BCM متناسب با نیازهای سازمان خود طراحی کنند، فرآیندهای کلیدی کسبوکار را شناسایی و اولویتبندی کنند، ریسکهای احتمالی را ارزیابی و تأثیرات آنها را بر سازمان تحلیل کنند، استراتژیها و راهکارهای مناسب برای بازیابی فعالیتها پس از وقوع حادثه تدوین کنند، برنامههای BCM را بهطور منظم آزمایش و بهروزرسانی کنند، و آگاهی و آمادگی کارکنان را در زمینه BCM افزایش دهند.