• time : 10:22
  • Date : Wed Jul 24, 2024
  • news code : 7597
انجمن بیمه تركیه میزبان هیئت اعزامی پژوهشكده بیمه
رئیس پژوهشکده بیمه، عصر روز سه‌شنبه 12 تیر ماه 1403 با دبیر کل انجمن بیمه ترکیه [1] دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های علمی در حوزه بیمه گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این دیدار که به میزبانی انجمن بیمه ترکیه و با حضور دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، آقای اوزگور اوبالی [2] دبیر کل انجمن بیمه ترکیه و آقای بالکر دمیرکان[3] ، آقای شنول سرکان شنتورک[4]  و خانم آیسون اوزر [5] دستیاران دبیرکل این انجمن برگزار گردید، دکتر عسگری با اشاره به سفر رئیس جمهور شهید آیه الله سید ابراهیم رئیسی به کشور ترکیه و مذاکره با رئیس جمهور این کشور تصریح کرد، رئیس جمهور شهید به طور جد بر اجرای تکافل در ایران تاکید داشتند. همچنین در راستای سیاستهای اقتصادی دولت سیزدهم و تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص توسعه تعاملات بین‌المللی از طریق دیپلماسی علمی، برگزاری نشست‌های کاری با دانشگاه‌ها و موسسات بین‌المللی فعال در زمینه بیمه، در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است. لذا هدف از برگزاری این نشست ایجاد ارتباط بین صنعت بیمه دو کشور و کسب تجربیات نه تنها در اجرای تکافل بلکه در تمامی جنبه‌های مختلف بیمه مانند مدیریت ریسک بیمه، دانش بیم‌سنجی و بیمه عمر است.
دکتر عسگری با اشاره به ضرورت انتقال دانش بیمه به منظور بهسازی و توسعه کیفی منابع انسانی صنعت بیمه و اجرایی‌سازی برنامه‌های راهبردی و با هدف خنثی نمودن آثار تحریم‌ها از طریق ایجاد ارتباط علمی و حرفه‌ای با مؤسسات علمی و پژوهشی کشورهای مسلمان خاطرنشان کرد؛ برنامه‌های عملیاتی پژوهشکده بیمه حول محور برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، طراحی و تدوین و اقدامات راهبردی در جهت «تقویت و توسعه ابعاد علمی صنعت بیمه و گسترش روابط بین‌الملل» در حال اجرا می‌باشد.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به فعالیت حدود 40 شرکت بیمه و بیمه اتکایی در ایران و دریافت مجوز ارائه پنجره تکافل توسط 11 شرکت افزود، انجمن بیمه ترکیه به سبب برخورداری از تجربه بیمه مشارکتی و تکافل برای سالیان متمادی، الگوی بسیار مناسبی برای شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود و اگرچه پژوهشکده بیمه تا کنون ۱۵ تفاهم نامه همکاری با دانشگاه‌ها و موسسات بیمه، تکافل و مالی اسلامی کشورهای مالزی، اندونزی، امارات متحده عربی، پاکستان و ترکیه منعقد نموده است، اما کشور ترکیه در بالاترین اولویت برای همکاری‌های متقابل صنعت بیمه و تکافل دو کشور قرار دارد.
دکتر عسگری دعوت از دبیرکل و مدیران ارشد انجمن بیمه ترکیه برای حضور در همایش بیمه و توسعه 1403 را هدف دیگر این دیدار برشمرد و افزود، در همایش بیمه و توسعه سال گذشته اساتید دانشگاه مرمره ترکیه و مدیران ارشد شرکت مشاوره مدیریت شاو اینترنشنال ضمن حضور در این رویداد مقالات علمی و کارگاه‌های تخصصی با موضوع بیمه و تکافل را ارائه نمودند. همچنین برگزاری دروه‌های تخصصی چهره به چهره و وبینارهای آموزشی می‌تواند از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک دو مجموعه باشد کما این که تا کنون برنامه‌های مشابهی با همکاری کشورهای مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی برگزار گردیده است. طی دو هفته آینده نیز با همکاری شرکت شاو اینترنشنال ترکیه دوره آموزشی "مباحث فنی در بیمههای زندگی"، از روز ‌شنبه 30 تیرماه 1403 لغایت چهارشنبه 3 مرداد 1403 به مدت پنج روز از ساعت 08:30 الی 16:30 به صورت حضوری به زبان انگلیسی با ترجمه همزمان در پژوهشکده بیمه برگزار می‌گردد و تا کنون نزدیک به ۷۰ نفر از مدیران صنعت بیمه و اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه برای شرکت در این برنامه آموزشی اعلام آمادگی نموده‌اند.
رئیس پژوهشکده بیمه با تشریح جزییات همکاری‌های علمی و آموزشی پژوهشکده بیمه با دانشگاه‌ها و موسسات بیمه و تکافل امارات متحده عربی، مالزی و اندونزی، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک تفاهم‌نامه همکاری با انجمن بیمه ترکیه نیز منعقد گردد. همچنین رویداد کیش اینوکس 2024 نیز در نوامبر سال جاری میلادی در جزیره کیش برگزار خواهد شد که از دبیرکل و مدیران ارشد انجمن بیمه ترکیه برای حضور و مشارکت در این رویداد دعوت به عمل می‌آید.
دکتر عسگری خواستار تشویق شرکت‌های بیمه ترکیه برای همکاری با پژوهشکده بیمه در زمینه برنامه‌های آموزشی در حوزه مدیریت ریسک و بیم‌سنجی از سوی انجمن بیمه ترکیه شد و خاطرنشان کرد؛ امیدواریم پس از برگزاری دوره آموزشی بیمه عمر توسط شرکت شاو اینترنشنال در تهران، همکاری انجمن بیم سنجی ترکیه و مؤسسه بیمه ترکیه (TSEV)، یک بسته آموزشی تخصصی در حوزه‌های مختلف بیمه و تکافل طراحی و در جهت بهره‌مندی فعالان صنعت بیمه ایران ارائه گردد.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به بومی‌سازی قانون تکافل مالزی توسط پژوهشکده بیمه اعلام کرد این قانون در هفته‌های آتی در شورای عالی بیمه ایران بررسی خواهد شد. لذا با توجه به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشور ایران و و ارتباط نزدیک انجمن بیمه ترکیه با  مؤسسات اروپایی از جمله مؤسسه بیمه چارتر لندن، یکی دیگر از درخواست‌های پژوهشکده بیمه همکاری با انجمن بیمه ترکیه با اولویت بیمه‌های رایج است چراکه در خصوص تکافل با سایر مؤسسات کشور ترکیه مذاکراتی طی هفته جاری انجام خواهد پذیرفت. همچنین کشور ترکیه در زمینه بیمه عمر، بیم‌سنجی، مدیریت ریسک، استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و بیمه مشارکتی یا کاتالیم پیشرفت‌های بسیاری داشته است و انتظار می‌رود بتوانیم از تجربیات موجود در این زمینه نیز بهره‌برداری نماییم.
دکتر عسگری با ارائه آمار عملکردی کشورهای منطقه و همسایگان ایران در حوزه تکافل ابراز امیدواری کرد با تاکید و حمایت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا. ایران و با اجرای قانون تکافل در کشور، شاهد رشد سهم تکافل از بازار بیمه ایران باشیم.
رئیس پژوهشکده بیمه در انتها با اعلام آمادگی پژوهشکده بیمه برای همکاری با انجمن بیمه ترکیه، به حضور 20 نفر از اساتید و صاحبنظران حوزه بیمه و تکافل در همایش بیمه توسعه سال گذشته اشاره و از دبیر کل انجمن بیمه ترکیه برای حضور در همایش بیمه و توسعه 1403 به عنوان سخنران کلیدی دعوت به عمل آورد.
در ادامه این دیدار اوزگور اوبالی دبیر کل انجمن بیمه ترکیه با ابراز خرسندی از ملاقات مجدد با رئیس پژوهشکده بیمه، مجددا آمادگی این مجموعه را برای همکاری و اشتراک تجربیات با پژوهشکده بیمه اعلام داشت و افزود، هماهنگی با سازمان تنظیم و نظارت بیمه و بازنشستگی خصوصی [6] (SEDDK) در خصوص همکاری با صنعت بیمه ایران انجام پذیرفته است و مذاکره با مراجع رسمی بیمه ترکیه برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری نیز در حال بررسی می‌باشد چراکه ارتباط با صنعت بیمه ایران برای ما نه یک رابطه بازرگانی بلکه نوعی تجارت اجتماعی است و تمامی تلاش‌ها در این راستا به کار گرفته خواهد شد.
دبیر کل انجمن بیمه ترکیه با اعلام آمادگی برای حضور در همایش بین‌المللی بیمه و توسعه سال جاری، از رئیس پژوهشکده بیمه برای حضور در همایش سالانه این انجمن که همزمان با هفته بیمه در روز‌های اول و دوم اکتبر 2024 در استانبول برگزار خواهد شد دعوت نمود و اظهار داشت در این کشور تمرکز بر تکافل با نگاهی جامع و تحت عنوان نظام مالی تکافل [7] ایجاد گردیده است و در سه ماهه آخر سال جاری به مرحله اجرا خواهد رسید، لذا آمادگی برای همکاری در این زمینه نیز وجود دارد.
در ادامه اعضای حاضر در نشست به بحث و بررسی پیرامون تعاملات بین‌المللی پژوهشکده بیمه با سایر کشورها و تبادل نظر در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری و برخط پرداختند.
پس از آن آقای اشکین دوشان‌دره شریک مدیریت شرکت مشاور بین‌المللی و خدمات آموزشی شاو اینترنشنال ترکیه تصریح کرد؛ در ترکیه حدود ۵ درصد از حق بیمه صادره مربوط به تکافل است اما همانطور که می‌دانیم برخی شرکت‌های جدید به تازگی وارد این بازار شده‌اند و تحولات شگرفی در راه است که به سبب آن محصولات و خدمات بیمه به عنوان یک نهاد مالی مهم در حال تغییر شکل هستند و تمایل به برخورداری از راهکارهای بیمه در راهبردها و تکنیک‌های افراد رو به افزایش است. لذا برخی از شرکت‌های بیمه تلاش خواهند کرد تا تجارت فعلی خود را از طریق انتقال ریسک از بیمه گزار به شرکت بیمه، ادامه دهند. اما از طرفی، شاید تحت نهادهای جداگانه اما تحت عنوان بیمه، شرکت‌های بیمه تبدیل به نهادهای خدمات‌رسان و پایگاه مدیریت ریسک برای عموم مردم یا بنگاه‌ها شوند. همین موضوع درباره شرکت‌های تکافل نیز صادق است و آن‌ها هیچ نوع ریسکی از طرف بیمه گزاران دریافت نمی‌کنند بلکه خدمات مالی و مدیریت ریسک را ارائه و صرفا کارمزد این نوع خدمات را دریافت می‌نمایند. بنابراین، فضا همواره در حال تغییر است.
اشکین دوشان‌دره تصریح کرد؛ شریک مدیریت شرکت مشاور بین‌المللی و خدمات آموزشی شاو اینترنشنال ترکیه در گذشته تفاهم‌نامه با پژوهشکده بیمه منعقد نموده است و با توجه به حسن نیت و تمرکز فعالیت این مجموعه بر موضوعات آموزشی و پژوهشی و همچنین به سبب تشابهات فرهنگی و مذهبی دو کشور مسلمان و همسایه، همکاری با پژوهشکده بیمه ارتقای عملکرد طرفین را به همراه خواهد داشت.

img-20240703-wa0024.jpg

 

 

20240702_175320.jpg

 

20240702_175425.jpg


[1] Türkiye Sigorta Birliği - TSB

[2] Özgür Obalı

[3] Balkır Demirkan

[4] Şenol Serkan Şentürk

[5] Aysun Özer

[6] Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu - SEDDK

[7] Takaful Finance System

Average :  0 |  Submitted :  0

Tags

    Copyright © 2024 Insurance Research Center. All Rights Reserved
    6.1.7.0
    V6.1.7.0