برترین روندهای درمان در سال 2021
دکتر نسرین حضار مقدم(عضو هیات علمی گروه پژوهشی بیمه اشخاص)
مریم غفور بروجردی(کارشناس پژوهشکده بیمه)
خلاصه مدیریتی:
پدید آمدن بیماری کووید-19 و همهگیری آن، تاثیرات قابل توجهی بر نحوه عملکرد و بازدهی کلیه صنایع و بخشهای اقتصادی جوامع داشته است. در این میان، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم این پاندمی بر صنعت بیمه و بالاخص رشته بیمه درمان، به دلیل جایگاه آن در حمایت از حفظ سلامت افراد جامعه، بر کسی پوشیده نیست. همین موضوع باعث شده تا فعالان این حوزه، با رصد نمودن دقیق تاثیرات این بیماری، به فکر یافتن راهحلهایی جهت مقابله با تاثیرات مخرب آن باشند.
بر این اساس در گزارش پژوهشی پیش رو، روندهای تغییراتی محقق شده در حوزه بیمه درمان که بیش از همه مورد توجه و استقبال بوده است، شناسایی و لیست گردیده است. همچنین تلاش شده تا در خصوص بستر لازم برای تحقق این تغییرات و چگونگی اجرای آن و بعلاوه تاثیراتی که اجرای این روندها به دنبال خواهد داشت، اطلاعاتی را در اختیار فعالان صنعت بیمه قرار دهد.
این روندها که روندهای برتر حوزه درمان در سال 2021 نامیده شده است در 5 بخش طبقهبندی گردیده است و در کل 9 روند مشخص را در برمیگیرد. در بخش اول، تاکید بر کسب تواناییهای فنی و ارتقای دانش بیمهگران درمان در این حوزه است و شامل دو روند به شرح ذیل میباشد:
روند 1- بیمهها از راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود فرآیند پرداخت خسارات استفاده میکنند.
روند 2- اتوماسیون شناختی از تعامل هوشمند و شخصی مشتریان استفاده میکند.
بخش دوم، بر تغییر رفتار بیمهگران و بیمهگذاران معطوف است و شامل یک روند به شرح ذیل میباشد:
روند 3- بیماری همهگیر باعث شده است تا سلامت و درمان در کانون توجه جهانی قرار گیرد.
در واقع باید گفت که کووید-19 شیوه زندگی روزمره مردم را در سال 2020 تغییر داد و باعث ایجاد چالشهایی برای سلامت روان و جسم افراد شد. بیمهگران درمان با ابتکارات مشتریمحور به این چالشها پاسخ میدهند.
بخش سوم، بر اهمیت تبادل و اشتراک دادههای سلامتی تمرکز دارد و شامل دو روند به شرح ذیل میباشد:
روند 4- قابلیت تعاملپذیری دادهها، ارائۀ خدماتِ مراقبتهای بهداشتیِ یکپارچه و هماهنگ را امکان پذیر میکند.
روند 5- غولهای فناوری مشتری محور وارد حوزه بیمه درمان میشوند.
همچنین در بخش چهارم، موضوع مراقبتهای درمانی مستمر ارائه میشود که شامل سه روند به شرح ذیل است:
روند 6- کووید-19 دسترسی به خدمات درمانی و پزشکی از راه دور را تسریع کرده است.
روند 7- بیمهگران در حال افزایش قابلیتهای دیجیتالی خود به منظور ارائه خدمات مراقبتهای بهداشتیِ مجازی هستند.
روند 8- شناختِ عوامل تعیینکنندۀ اجتماعی میتواند نتایج درمان و سلامتی را بهبود بخشد.
و در نهایت در بخش پنجم، به موضوع نقاط تماس با مشتری پرداخته که خود شامل یک روند به شرح ذیل میباشد:
روند 9- بیمهگران به هدایت مسیر سفرِ مراقبتهای بهداشتیِ مشتریان میپردازند تا هزینهها کنترل شود و مراقبتهای یکپارچهای صورت گیرد.
در انتها، در بخش «پیوست» به تعریف برخی از واژهها و اصطلاحات مهم و کاربردی این پرداخته شده است.