ضرورت وجود مرکز افکارسنجی:
نظرسنجی در دوران معاصر یکی از ابزارهای مهم مورد استفاده تصمیم گیران و صاحبان اندیشه شده است. نظرسنجی ها نشانگر میزان علایق و دیدگاههای مردم یک کشور راجع به موضوعات مختلف است. از خصوصیات این روش آن است که در محیط طبیعی انجام می پذیرد و معمولاً اطلاعات در یک زمان کوتاه گردآوری میشود. در کشور ما نیز مراکز تحقیقاتی معتبری برای نظرسنجی درباره مسائل و رویدادهای مختلف جامعه تاسیس شده است. این مراکز با پیش بینیهای نزدیک به واقع خود بر اعتبار نظرسنجی ها میافزایند. با توجه به آنکه صنعت بیمه یکی از حساسترین صنایع نسبت به تغییرات ارتباطات مشتریان است و مشتری در این صنعت مشخصکننده و جهتدهنده سیاستهای رفتاری و سازمانی است، از همین رو لزوم رصد و افکار سنجی مشتریان به امری حیاتی در یک سازمان ارائهدهنده خدمات بیمهای بدل خواهد شد. در صنعت بیمه نیز به مانند سایر صنایع خدماتی به منظور تحقق یافتن اهداف، وضوح و شفافیت فرآیندهای داخلی، استفاده بهینه از موقعیت ها، جلوگیری و پیشگیرانه عمل نمودن به جای اصلاح خطاها، بهبود فعالیت ها و ارتقاء کارآیی در سازمان به جهت بروز عدم انطباق، رضایت کارکنان و مشتریان، صرفهجویی در زمان و هزینه و همچنین بهبود مستمر فرایندها رو به گسترش میباشد و نهایتاً اینکه نظرسنجی از دیدگاههای مشتریان میتواند بسیاری از برنامهها و سیاستهای صنعت بیمه را تحت تاثیر قرار داده و یا دگرگون نماید. لذا راه اندازی یک مرکز افکارسنجی در صنعت بیمه هم به نظر ضروری مینماید و هم میتواند در انجام نظرسنجی در سایر زمینههای اقتصادی مشابه و مرتبط با صنعت بیمه به عنوان یک مرجع مطرح گردد.