به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل پژوهشکده بیمه، دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه در نشست امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت بیمه شا اینترنشنال ترکیه، پس از معرفی و تبیین ساختار و عملکرد پژوهشکده و صنعت بیمه ایران، به دریافت مجوز فروش تکافل توسط ۹ شرکت بیمه اشاره کرد و افزود؛ با وجود تحریمهای اقتصادی علیه ایران و عدم ارتباطات بینالمللی صنعت بیمه ایران با دنیا طی ۱۵ سال گذشته، هیئت اعزامی پژوهشکده بیمه برای دومین بار نشستهای کاری با صنعت بیمه کشور ترکیه را در دستور کار خود قرار داده است.
دکتر عسگری با اعلام آمادگی پژوهشکده بیمه برای برگزاری همایش مشترک با شرکت شااینترنشنال در زمینه تکافل در استانبول یا تهران، به راهاندازی دو گروه پژوهشی مطالعات اسلامی بیمه و فناوریهای نوین بیمه در پژوهشکده بیمه و برگزاری سلسله وبینارهای تکافل با همکاری دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی (IIUM) و برنامه آموزش حضوری دوهفتهای تکافل در دانشگاه اینسیف برای مدیران و اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه اشاره کرد و ارائه برنامههای آموزشی، برگزاری کارگاهها و وبینارهای مشترک به ویژه در حوزه بیمسنجی و مدیریت ریسک، ارائه خدمات حرفهای به بخش بیمه و سرمایهگذاری مشترک در حوزه بیمه و تکافل و انتشارات مشترک به زبان فارسی و ترکی استانبولی را از زمینههای همکاری موجود با صنعت بیمه ترکیه و پاکستان برشمرد.
رئیس پژوهشکده بیمه پس از دعوت از مدیران شرکت شا اینترنشنال جهت حضور در همایش بیمه و توسعه 1402، به راهاندازی آزمایشگاه ریسک پژوهشکده بیمه و اهمیت مدیریت ریسک و ارزیابی ریسک صنعت بیمه اشاره کرد و خواستار بهرهمندی از دانش و تجربیات این مرکز در حوزه مدیریت ریسک شرکتی شد.
دکتر عسگری با اشاره به راه اندازی شورای فقهی صنعت بیمه تصریح کرد تکافل اتکایی یکی از چالشهای موجود در صنعت تکافل است و پژوهشکده بیمه در پی راهکاری برای ارائه تکافل اتکائی میباشد. وی با اشاره به موقعیت راهبردی ترکیه و ارتباط با اروپا و فعالیت شعبه بیمه ایران در دبی، خواستار همکاری شرکت شااینترنشنال در زمینه ارائه برنامههای آموزشی برای صنعت بیمه ایران از طریق مؤسسه بیمه چارتر لندن (CII) در ایران، امارت و یا ترکیه شد.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به تعاملات بینالمللی پژوهشکده بیمه با کشورهای مالزی و اندونزی، از آغاز برنامه دکتری تکافل مرکز اقتصاد و مالی اسلامی دانشگاه مرمره در آینده نزدیک و اعزام برخی از دانشجویان ایرانی به این مرکز خبر داد و ابراز امیدواری کرد با سرمایهگذاری مشترک ایران و ترکیه و با حمایت دولت و بیمه مرکزی ایران، اولین شرکت تکافل ایرانی در ترکیه راهاندازی خواهد شد. همچنین سرمایه بانک اکو که دارای شعب در ایران، پاکستان، آذربایجان، و دیگر کشورها است نیز در راستای راه اندازی این شرکت قابل بهره برداری خواهد بود.
در ادامه آشکین دوشاندره شریک مدیریت شرکت بیمه شا اینترنشنال ترکیه تاکید کرد، در سالهای اخیر فعالیتهای زیادی به ویژه در حوزه تکافل در ترکیه صورت گرفته است و دولت فعلی به عنوان حامی و مشوق اصلی تکافل و مالی اسلامی، برخی شرکتهای نیمهدولتی متخصص در صدور قراردادهای تکافل را راهاندازی کرده است که در تلاش برای ارائه خدمات تکافل به شرکتهای داخلی و خارجی هستند و در آینده نزدیک نشستهای مشترک میان پژوهشکده بیمه و این مرکز ترتیب داده خواهد شد.
آشکین دوشاندره با اشاره به تجربه حضور خود در ایران در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، دیدار با دانشجویان ایرانی و ارائه مقاله، آمادگی خود را برای حضور مجدد در ایران و شرکت در همایش بیمه و توسعه سال جاری اعلام کرد. وی با بیان چالشهای موجود در مسیر سرمایه گذاری مشترک بین ایران و ترکیه و اشاره به بازار بزرگ بیمه در آنتالیا، علاقهمندی خود را برای همکاری در زمینه تولید و عرضه محصولات بیمه و تکافل نیز اعلام کرد.
آشکین دوشاندره با تاکید بر اهمیت ارتباط نهادهای نظارتی در گام اول گفت: علیرغم وجود موانعی مانند تحریمها لازم است که برای برقراری ارتباطات سالم و بلندمدت، صبور و مُصر باشیم. ایران و ترکیه طی صدها سال همسایگی و ارتباطات مناسب دارای قرابت فرهنگی، مذهبی و زبانی هستند بنابراین تحریم یک جدایی بین دو کشور ایجاد کرده است که با صبر و تلاش مستمر باید بر این موضوع غلبه نمود.
وی پس از تشریح فضای کلی صنعت بیمه برای کسب و کار در ترکیه به تبیین الزامات حقوقی برای تأسیس شرکت بیمه مشارکتی و ساختارهای بازاریابی شرکتهای تکافل این کشور پرداخت و با اشاره به روند رو به رشد سهم بازار تکافل ترکیه تاکید کرد، تکافل در حال حاضر تنها ۵ درصد از حق بیمه صادره را به خود اختصاص داده است و با تأسیس شرکتهای مستقل تکافل، این سهم رشد بیشتری خواهد داشت. در این مسیر باید انتظارات و رویکرد عمومی جامعه نسبت به محصولات و خدمات بیمه اسلامی لحاظ شود چراکه در نهایت، ارائه این محصولات و خدمات، به نفع مردم خواهد بود. آموزش و تربیت کانالهای توزیع، نمایندگان و کارگزاران، در حوزه تکافل و بیمه اسلامی نیز موضوعی بسیار حیاتی در این روند است.
در ادامه شاجی حسن شریک مدیریت شرکت بیمه شا اینترنشنال ترکیه، ترویج تکافل و بیمه اسلامی را از اهداف این مرکز خواند و با اشاره به برگزاری اولین همایش تخصصی تکافل در ترکیه در سال 2016 و حضور اندیشمندان این حوزه از کشورهایی نظیر پاکستان تاکید کرد، این شرکت ارتباط نزدیکی با پیشکسوتان صنعت بیمه پاکستان در زمینه بانکداری و مالی اسلامی، بیمسنجی و تکافل دارد و آماده است تا زمینه ارتباط پژوهشکده بیمه با این افراد را فراهم نماید. وی با اشاره به 35 سال تجربه در زمینه بیمه عمر و مستمری بازنشستگی، مدیریت ریسک و غیره، از برگزاری همایش مشترک در زمینه تکافل در ایران استقبال کرد و افزود، این شرکت با برخورداری از مشاوران قوی در حوزه فناوری اطلاعات میتواند دانش موجود در حوزه تکافل و بیمه رایج را با صنعت بیمه ایران به اشتراک بگذارد.
شاجی حسن بیمه اتکائی و مدیریت ریسک بیمه اتکائی را از موضوعات حائز اهمیت در صنعت بیمه برشمرد و با تبیین الزامات قانونی و شرایط همکاری با بانک اکو، به سابقه 12 ساله این بانک در زمینه تأمین مالی خصوصی و دولتی برای کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه و تدوین برنامه مشترک در چارچوب قانون با توجه به وجود تحریم علیه صنعت بیمه ایران اشاره کرد.
در بخش پایانی این نشست نیز آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان دو مجموعه برگزار گردید. به موجب این تفاهمنامه، دو مجموعه در زمینه برگزاری دورههای آموزشی، برگزاری کارگاه، سمینار، وبینار، پژوهش در حوزه خدمات مالی اسلامی، ارائه مشاوره در حوزههای مورد نظر طرفین به منظور پیشبرد دانش و افزایش استعدادها در حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی، انتشار اسناد علمی مشترک و ... با یکدیگر همکاری خواهند داشت.
دکتر عسگری در این بخش از نشست با اشاره به آغاز روند ارائه محصولات تکافل و تلاشهای صورت گرفته توسط پژوهشکده بیمه در راستای تصویب قانون تکافل در ایران در طول یک سال گذشته ابراز امیدواری کرد انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک میان دو مجموعه بستر لازم برای ارتقای جایگاه و عملکرد صنعت بیمه و تکافل دو کشور را فراهم نماید.
شایان ذکر است، شرکت شا اینترنشنال در ژوئن ۲۰۱۴ راهاندازی شد. این شرکت، مشاوره مدیریت، آموزش، خدمات توسعه و مربیگری ، مدیریت ریسک و خدمات حقوقی و ترجمه ارائه میکند و تمرکز تجاری آن به صورت خاص بر خدمترسانی به بازار ترکیه و ارائه راهکارها و روشهایی است که منعکسکننده واقعیتهای محلی و توسعه منابع داخلی برای تأمین نیازهای مشتریان و اهداف تجاری است. این شرکت تلاش دارد تا به مشتریان خود کمک کند تا مشکلات تجاری پیچیده خود را از طریق ترکیب ذهنیتی جهانی و متخصصین باصلاحیت حل کنند. آنها از شبکه، تجربه و درک تجاری خود برای ایجاد اعتماد و خلق ارزش برای مشتریان خود بهره میبرند.
SHAW International
Coaching