بررسی علل بالا بودن میزان ضریب خسارت بیمه شخص ثالث و عدم سوددهی آن

آزاده بهادر-مسئول میز تخصصی بیمه های اتومبیل

شماره 124

بررسی علل بالا بودن میزان ضریب خسارت بیمه شخص ثالث و عدم سوددهی آن

خلاصه مدیریتی

گزارش پژوهشی «بررسی علل بالا بودن میزان ضریب خسارت بیمه شخص ثالث و عدم سوددهی آن» با رویکردی کاربردی و به منظور شناسایی دقیق عوامل موثر بر ضریب خسارت بالا در رشته بیمه شخص ثالث؛ انجام شده است.

این گزارش مشتمل بر 6 بخش می‌باشد که بخش اول شامل مقدمه، در بخش دوم، تعداد فروش خودروهای صفر کیلومتر مورد بررسی قرار می‌گیرد، در بخش سوم، به عوامل افزایش‌دهنده خسارت واقع‌شده اشاره می‌شود. سپس در بخش چهارم، عوامل کاهش‌دهنده حق بیمه عاید شده بررسی شده و در بخش پنجم، جمع‌بندی و پیشنهادات مربوطه به شرح زیر ارائه می‌شود و نهایتا در بخش ششم به تعدادی از نکات حائز اهمیت اشاره می‌شود.

جدول- عوامل افزایش‌دهنده خسارت واقع‌شده و کاهش‌دهنده حق بیمه عاید شده و ارائه پیشنهاد در راستای کنترل ضریب خسارت

ردیف

عامل افزایش‌دهنده خسارت واقع‌شده

پیشنهاد

1

عدم برآورد صحیح خسارت معوق در شرکت‌های بیمه

اصلاح آیین‌نامه 58 شورای عالی بیمه

2

رشد دیه، رشد قیمت قطعات خودرو و رشد دستمزد تعمیرکاران

رشد حق بیمه به تناسب رشد دیه، قیمت قطعات و دستمزد تعمیرکاران

3

قوانین بالادستی

اصلاح قوانین/ واقع‌بینی در تصویب قوانین

4

مطالبه خسارت افت قیمت

طراحی بیمه‌نامه افت قیمت و دریافت حق بیمه به تناسب این ریسک

5

زیان عملیاتی در رشته بیمه شخص ثالث

کاهش هزینه‌ها و تسریع در پرداخت خسارت توسط شرکت‌های بیمه و به‌کارگیری روش‌های ارزان‌تر (مانند رسیدگی‌های غیرحضوری و دیجیتال)

6

اطاله رسیدگی به پرونده‌های خسارت اتومبیل

توسعه دادگاه‌های تخصصی صنعت بیمه

7

عدم پرداخت خسارت توسط صندوق و تحمیل هزینه به شرکت‌های بیمه

اصلاح آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوطه

8

خسارت‌های بیش از نرم جهانی

ارتقای فرهنگ رانندگی، رفع کامل مشکلات راه‌های ارتباطی- برطرف کردن نقاط حادثه‌ساز، نصب دوربین‌ها، نصب گاردریل و ....

9

نبود ارزیاب خسارت در برخی از نقاط کشور

توزیع متوازن ارزیابان خسارت در کلیه نقاط کشور

 

 

ردیف

عامل افزایش‌دهنده خسارت واقع‌شده

پیشنهاد

10

رشد تقلبات در رشته بیمه شخص ثالث

شناسایی هوشمند تقلبات در شرکت‌های بیمه

11

عدم حضور موثر نماینده شرکت‌های بیمه در دادگاه‌ها

افزایش اثربخشی حضور نمایندگان شرکت‌های بیمه در دادگاه‌ها

12

خارج ننمودن خودروهای مستهلک از چرخه استفاده

بازدارنده شدن قانون/ از رده خارج شدن خودروها طبق یک روند قانونی

ردیف

عامل کاهش‌دهنده حق بیمه عاید شده

پیشنهاد

1

عدم رشد حق بیمه به تناسب رشد دیه

محاسبه عادلانه حق بیمه

2

عدم رشد حق بیمه به تناسب رشد قیمت قطعات خودرو

3

عدم رشد حق بیمه به تناسب رشد دستمزد تعمیرکاران

4

عدم شناسایی هوشمند خودروهای فاقد بیمه‌نامه

فراهم شدن زیر ساخت‌های الکترونیکی جهت شناسایی خودروهای فاقد بیمه‌نامه

5

ارائه تخفیف در حق بیمه پایه به اقشار ضعیف جامعه و محوریت حمایت اجتماعی قانون بیمه شخص ثالث و نه اقتصادی بودن آن

محاسبه حق بیمه پایه خودروها بر اساس ریسک

6

عدم پایبندی به توافقات انجام شده در کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه‌گران ایران

در نظر گرفتن ضمانت اجرا

7

عدم دریافت حق بیمه به تناسب ریسک پذیرفته‌شده و نبود ارزیابی صحیح ریسک در صنعت بیمه

بازنگری در فرایند تعیین حق بیمه در بیمه مرکزی و لزوم به‌کارگیری اکچوئرها در این فرایند

8

دخالت ندادن عامل راننده در محاسبه حق بیمه شخص ثالث

صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بر اساس ویژگی‌های راننده

9

عوارض قانونی

کاهش عوارض قانونی

10

افزایش هزینه کارمزد فروش و حق صدور برای جذب حق بیمه در بخش مازاد مالی

ایجاد تفاوت در کارمزد حق بیمه مازاد به جهت انگیزه در نمایندگان در فروش این بخش از تعهدات

11

هزینه‌های عمومی و اداری

مدیریت و کاهش هزینه‌های عمومی و اداری/ استفاده از سیستم‌های آنلاین برای رسیدگی به خسارت

12

مالیات و ارزش افزوده

معافیت بیمه شخص ثالث از مالیات

13

رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان و عدم لحاظ تخلفات حادثه‌ساز و نمرات منفی در حق بیمه

لزوم در اختیار داشتن اطلاعات ناجا و لحاظ تخلفات حادثه‌ساز و نمرات منفی در حق بیمه

14

اجبار شرکت‌های بیمه به فروش بیمه‌نامه شخص ثالث

لزوم انتخاب ریسک‌های مناسب

15

عدم وجود نوآوری در طراحی محصولات در رشته بیمه شخص ثالث

مقررات‌زدایی نهاد ناظر در طراحی محصولات در رشته بیمه شخص ثالث

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    پژوهشکده بیمه
    6.1.7.0
    V6.1.7.0