PDF 1401/06/05 تعداد بازدید : 660 بررسی چالشها و راهکارهای صنعت بیمه در دوران پساتحریم دکتر امیر بابااکبری دکتر محسن قره خانی، علی زین ساز شماره 163 خلاصه مدیریتی صنعت بیمه کشور متاثر ازعوامل متعدد محیطی میباشد. یکی از مهمترین آن عوامل، تحریمهای اقتصادی کشور است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر صنعت تاثیر گذاشته و چالشها و مسائل متعدد برای صنعت بیمه ایجاد نموده است و بالطبع فرصتهایی نیز ایجاد کرده است. بدیهی است رفع تحریمها و برقراری ارتباط اقتصادی با دنیا نیز فرصتها و تهدیدهایی برای صنعت بیمه به همراه خواهد داشت. هدف اصلی این گزارش جمعآوری، طبقهبندی و تحلیل نظرات خبرگان صنعت بیمه در خصوص چالشهای صنعت بیمه در دوران تحریم و پساتحریم و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رویارویی بهینه با این رویداد، با استفاده از نظر خبرگان است. برای نگارش این گزارش از روشهاي كيفي استفاده شده و هدف آن کمک به تصمیمگیری توسط سیاستگذاران صنعت بیمه کشور میباشد. جهت تدوین نظرات کارشناسان ابتدا واژههای کلیدی در متون انگلیسی و فارسی جستجو گردید و علاوه بر جستجوي موضوعي، از جستجوي استنادي، با مراجعه به پژوهشهای موجود استفاده شد. از شيوه دنبال كردن مآخذ به ویژه مآخذ مورد استفاده در طرح پژوهشی "بررسی آثار تحریم بر صنعت بیمه کشور"، انجام شده توسط پژوهشکده بیمه نیز استفاده شده است. با مراجعه به مراجع اصلی، نظرات مورد بررسي تحليلي و مقایسه قرار گرفتهاند و با استفاده از ابزار فیشبرداری الکترونیکی اطلاعات مقالات جمعآوری گردیده است. سپس بر اساس نتایج بررسی کتابخانهای، در خصوص چالشها و راهکارهای صنعت بیمه با متخصصان، مصاحبههاي عميق نيمه ساختاريافته انجام شده است. مصاحبه با 12 نفر انجام شده است که هر يك 30 تا 90 دقیقه به طول انجامید. فرآیند انجام مصاحبه و جمعآوری دادههای کیفی با روش پیشنهادی ادواردز و همکاران انجام شده است و تا حد اشباع نظری ادامه داشته است. سوالات مصاحبه با توجه به مدل MIT90 و توسط تیم تدوین گزارش و با نظر خبرگان صنعت در 5 حیطه استراتژیها و برنامههای صنعت بیمه، ساختار، فرآیندها و آییننامههای مورد استفاده در صنعت بیمه، مهارت و دانش سرمایههای انسانی، فرهنگ سازمانی و فناوری مورد استفاده در صنعت بیمه طراحی شده است. برای تجزيه و تحليل دادههاي مصاحبه از تحلیل ساختاری استفاده شده و سپس چالشها و راهکارهای صنعت بیمه بر اساس دو معیار "میزان اهمیت" و " قابلیت اقدام" اولویتبندی شدهاند. دو معیار مذکور با توجه به نظر هربرت (2004)، دل، هندرسون و براچ (2002) و کیل (1999) انتخاب شدهاند. برای جمع آوری اطلاعات از سه روش ارسال چک لیست، مراجعه حضوری و تماس تلفنی استفاده شده است. استراتژی جمعآوری کیفی دادهها با توجه به الگوی "هال"، پیمایشی اکتشافی میباشد. وزندهی عناصر بر اساس میانگین وزنی انجام و در نهایت با ترکيب وزنهاي گزينه و معيارها، وزنهای نهايي ارائه شده است. در این گزارش، بیش از270 گزاره در خصوص تحریم و شرایط پس از تحریم توسط خبرگان مطرح که از آن بین، حدود 70 چالش و بیش از 50 راهکار دارای بیشترین فراوانی بودهاند که بهصورت مشروح در بخش دوم گزارش آمده است. بر اساس دو معیار "میزان اهمیت" و" قابلیت اقدام" و بر مبنای نگرش سیستمی و با توجه به مدل MIT 90 چالشها و راهکارهای صنعت بیمه در دوران پساتحریم بر اساس وزن نهایی به شرح زیر میباشد: چالشها و راهکارهای صنعت بیمه در دوران پساتحریم عناصر چالش راهکار 1 فناوری مورد استفاده در صنعت بیمه عدم وجود زیرساختها و سیستمهای فناوری اطلاعات در زمینه بیمهگری و مدیریت ریسک؛ پایگاه اطلاعاتی یکپارچه و نظام تحلیل اطلاعات ارائه تعاریف یکسان از هریک از نشانگرهای اطلاعاتی موجود در صنعت بیمه؛ ترجمه، تطبیق و اجرای چهارچوبهای نظارتی بینالمللی؛ ایجاد بسترهای مناسب اخذ آمار و اطلاعات تفصیلی از دادههای آماری در صنعت بیمه؛ جمعآوری و طبقهبندی آمارهای صنعت؛ شراکت با شرکتهای فناوری اطلاعات بیمهای بینالمللی برای ایجاد سیستم کارآمد core insurance؛ استقرار سیستم ارزیابی ریسک در شرکتهای بیمه مستقیم و اتکایی 2 ساختار، فرآیندها و آییننامههای مورد استفاده در صنعت عدم وجود اطلاعات استاندارد؛ عدم وجود فرآیند، آییننامه و مکانیسم نظارت فعال بر فعالیت موسسات بیمهای و کارگزاران خارجی (بروکرها) در ایران در خصوص جلوگیری از ضرر و زیان طرف ایرانی به هنگام اعمال مجدد تحریمها و ترک بازار ایران توسط طرف خارجی تدوین شرایط اعطای مجوز و فرآیند فعالیت کارگزاران خارجی در ایران؛ استاندارد نمودن ثبت اطلاعات بر اساس چارچوبهای بینالمللی همچون آکورد؛ شبیه سازی مدلها و شاخصهای رتبهبندی و انجام خودارزیابی؛ تاسیس شرکتهای بیمه مشترک با بیمهگران خارجی؛ توسعه نهادهای حرفهای مستقل؛ تاسیس شرکت تخصصی اتکایی ملی برای قبولی اجباری و اختیاری 3 مهارت سرمایههای انسانی و نقش آنها در صنعت بیمه فقر دانش در زمینه بیمهگری، تعامل بینالمللی و ارزیابی خسارت استقرار نظام صلاحیت حرفهای در سطوح کارشناسی و فنی؛ مدیریت دانش تجارب زمان تحریم؛ تجهیز نیروی انسانی به تکنیکهای مدرن ارزیابی ریسک و ارزیابی خسارت و آگاهی آنها از فناوریهای روز؛ برنامههای تحلیل مالی و آکچوئری و پایگاه اطلاعاتی مجهز؛ تاسیس دفتر و استخدام نیروی ایرانی توسط شرکتهای خارجی، الزام کارگزاران خارجی به انتقال دانش فنی؛ ضرورت تسلط به زبان انگلیسی برای مشاغل اتکایی 4 استراتژیها، اهداف و برنامهها عدم رتبهبندی کشور و شرکتها توسط موسسات معتبر رتبهبندی و ایجاد رقابت ناسالم در بین شرکتهای بیمه و نرخشکنی مذاکره با شرکتهای رتبهبندی معتبر بینالمللی برای حضور در ایران و خودارزیابی بر اساس شاخصها و مدلهای آنها، واگذاری اتکایی مشروط به قبولی، برنامهریزی برای ایجاد تراز مثبت قبولی و واگذاری اتکایی، توجه به استراتژی واگذاری به داخل، تعامل با همسایگان فارسی زبان 5 فرهنگ سازمانی عدم نوآوری و خلاقیت، جابجایی زیاد کارکنان بین شرکتها، عدم ثبات مدیریت، فرد گرایی و ضعف در فرهنگ کار گروهی، عدم توجه به ارتقاء حرفهای و تخصصی، عدم ارتباط موثر بین شرکتهای بیمه، عدم توجه به نیاز مشتریان و ناکارآمدی در پرداخت خسارت مشتریان، توجه به اقدامات کوتاهمدت تسهیل ورود نخبگان و کسبوکارهای نوظهور به صنعت بیمه، اجرای دقیق آییننامه حاکمیت شرکتی و اصلاح ساختار سهامداری شرکتها برای ایجاد ثبات مدیریت و توجه به برنامههای بلندمدت، توجه به حرفهایگری در نظام جبران خدمات شرکتها، ایجاد بستر تبادل اطلاعات بین شرکتهای بیمه، تمرکز بر رضایت مشتری در پرداخت خسارت و خدمات پس از فروش بیمهنامه بر اساس چارچوب MIT90 صنعت بیمه بهعنوان یک سیستم پیچیده متشکل از افراد، ساختارها، فناوری، فرهنگ، فرایندها و اقدامات مدیریتی است که هر یک دارای پیچیدگیهای خاص خود بوده و دائماً در حال تغییر میباشد. بنابراین همانطور که در این گزارش نیز مشاهده میگردد، تغییر در هریک از این اجزاء بر اجزاء دیگر اثر داشته و ممکن است پیامدهای ناخواستهای را به دنبال داشته باشد و در نتیجه کل سیستم را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو مدیریت تغییر در صنعت بیمه در دوران پساتحریم با توجه به ماهیت سیستماتیک تغییرات و وجود وابستگیهای متقابل بین اجزاء، کار سهل و آسانی نیست چرا که در صورت کوچکترین تغییری در هر یک از عناصر، بایستی اثرات این تغییر بر اجزای دیگر همچون ساختار، فرایندها، نقشهای کارکنان و استراتژیها مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین با توجه به این چارچوب میتوان درک کرد که چرا اجرای برنامهها و پروژههای تغییر و تحول در صنعت بیمه با شکست مواجه شده و هر ساله هزینههای هنگفتی را برای شرکتها و صنعت بیمه در پی داشته است. بر این اساس باید توجه نماییم که انجام یک یا دو مورد از راهکارهای پیشنهادی ضرورتاً به نتیجه مورد نظر منجر نخواهد شد، بلکه میبایست به صورت یکپارچه، چالشها و راهکارها را در همه عناصر موثر بر شرکتها و صنعت بیمه، مورد توجه قراردهیم. امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۲ برچسب ها